سریعترین درمان بیش فعالی کودکان

خواب کودکان
تاثیر خواب کودکان در سلامت روان
آوریل 6, 2024
درمان بیش فعالی
اثربخشی نوروفیدبک در درمان بیش فعالی کودکان
آوریل 15, 2024

سریعترین درمان بیش فعالی کودکان

کودکان بیش فعال

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی است که باعث سطوح غیر طبیعی بی توجهی، بیش فعالی و رفتار تکانشی می شود. هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند ADHD داشته باشند. اگرچه پاتوفیزیولوژی این بیماری به طور کامل مشخص نشده است، شواهد نشان می دهد که این بیماری ناشی از اختلال در عملکرد سیستم های انتقال دهنده عصبی مونوآمینرژیک و گلوتاماترژیک است.

هنگامی که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD) / نقص توجه تشخیص داده می شود، والدین اغلب نگران این هستند که کدام درمان برای کودکشان بهترین است. ADHD با درمان مناسب قابل کنترل است. گزینه های درمان بیش فعالی کودکان زیادی وجود دارد و انتخاب درمان به فرد مبتلا و اطرافیانش بستگی دارد. در ادامه با ​مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام همراه باشید.

ADHD چیست و چگونه درمان می شود؟

ADHD یک وضعیت غیرعادی یا غیرعادی از فعالیت است که مدیریت آن برای اطرافیان افراد مبتلا به ADHD مانند معلمان، کارفرمایان و والدین اغلب دشوار است. افراد مبتلا به ADHD ممکن است به دلیل شرایط خود و نحوه واکنش افراد به آن مضطرب یا افسرده شوند. خصوصیات بچه های بیش فعال در ادامه آورده شده است.

ویژگی های رایج بیش فعالی در کودکان

  • حرکت دائمی پایدار
  • رفتار خشونت آمیز
  • پرخاشگری و رفتار پرخاشگرانه
  • به راحتی حواسش پرت می شود

این از اولین علائم بیش فعالی محسوب می شود. ADHD اغلب نشانه یک وضعیت سلامت روانی یا جسمی است. یکی از شرایط اصلی مرتبط با بیش فعالی اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) است. ADHD، که باعث می شود افراد بیش فعال، بی توجه و تکانشی باشند، اغلب در سنین پایین تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در مدرسه مشکل توجه داشته باشند. آنها همچنین ممکن است رفتارهای تکانشی مانند:

این مطلب را نیز بخوانید: روانپزشک کودک و نوجوان

  • خارج از ترتیب صحبت می کند
  • کتک زدن دانش آموزان دیگر
  • مشکل ماندن روی صندلی

بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  • فاصله توجه کوتاه
  • مشکل در تمرکز در محل کار
  • مشکل در به خاطر سپردن نام ها، اعداد یا اطلاعات

ADHD می تواند ناشی از شرایط روحی یا جسمی باشد. به عنوان مثال، بیماری هایی که بر سیستم عصبی یا تیروئید تأثیر می گذارند ممکن است باعث این وضعیت شوند.

شایع ترین علت بیش فعالی کودکان عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید
  • بیماری های مغزی
  • بیماری سیستم عصبی
  • اختلالات فکری و روانی
  • استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین یا متامفتامین

روشهای درمان بیش فعالی

به طور کلی، ADHD قابل درمان است و روشهای درمان  بیش فعالی متفاوتند. اما برای مشاهده بهترین نتایج از درمان این مشکل، تشخیص زودهنگام آن و شروع به موقع درمان مهم است.اگر پزشک تشخیص دهد که ADHD ناشی از یک بیماری زمینه ای است، ممکن است برای درمان این بیماری دارو تجویز کند.

ADHD همچنین می تواند ناشی از بیماری روانی باشد. در این مورد، پزشک ممکن است بیمار را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد، که ممکن است درمان ADHD را با دارو، بدون دارو یا هر دو تجویز کند.

  1. درمان های غیردارویی ADHD در کودکان در خانه

استفاده از داروها ابزار مهمی در کنترل علائم اصلی اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) است. اما برای کسانی که نمی خواهند از داروها استفاده کنند، رفتار درمانی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، تمرینات مغزی و سایر درمان های طبیعی که برای بهبود تمرکز و تکانشگری طراحی شده اند ممکن است به کاهش برخی علائم ADHD کمک کند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
3 نکته در انتخاب یک روانپزشک خوب

این مطلب را نیز بخوانید: موتیسم یا لالی انتخابی در کودکان

  1. رفتار درمانی برای درمان ADHD بدون دارو

رفتار درمانی مورد استفاده برای درمان ADHD یک استراتژی نظم و انضباط ساختاریافته است که برای آموزش رفتارهای جدید با پاداش دادن به رفتارهای مطلوب (مانند پیروی از دستورالعمل ها) و حذف رفتارهای ناخواسته (مانند از دست دادن تکالیف) طراحی شده است.رفتار درمانی باید خط اول درمان برای کودکان زیر پنج سال مبتلا به ADHD باشد و ممکن است در کودکان بزرگتر نیز موثر باشد.

فرزندپروری مثبت نوعی رفتار درمانی است که شامل برنامه های آموزشی است که به والدین می آموزد چگونه با دادن امتیاز به کودکان به دلیل تمرکز بر تکالیف یا رفتار خوب به آنها پاداش دهند. این آموزش مهارت های اولیه می تواند به والدین کمک کند تا مشکلات رفتاری فرزندان خود را مدیریت کنند.

  1. ADHD را از طریق ورزش درمان کنید

ورزش جریان خون را به قسمت های مختلف بدن از جمله مغز افزایش می دهد که به ویژه برای افراد مبتلا به ADHD مفید است. ورزش همچنین باعث افزایش در دسترس بودن سروتونین در مغز می شود که می تواند ADHD را کاهش دهد.

درمان کودکان بیش فعال

بنابراین اگر به دنبال راه هایی برای درمان ADHD بدون دارو هستید، 30 تا 45 دقیقه پیاده روی چهار تا هفت روز در هفته توصیه می شود. برای بهره مندی از مزایای مغز، طوری راه بروید که انگار دیر کرده اید. در مورد پیاده روی اینطور نیست. علاوه بر این، دو بار در هفته وزنه بردارید تا توده عضلانی و عملکرد هورمونی بهینه شود.

  1. ADHD و درمان آن با مدیتیشن

دهه‌ها تحقیق نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند استرس را کاهش داده و عملکرد مغز را تقویت کند. برای این کار، چه در خانه و چه در محل کار، مکانی ساکت را پیدا کنید که بتوانید در آن راحت بنشینید، چشمان خود را به آرامی ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: مرکز نوروفیدبک

هنگامی که ذهن شما سرگردان است، به سادگی توجه خود را به نفس خود جلب کنید. هر روز با چند دقیقه مدیتیشن شروع کنید و اگر می توانید به تدریج به 10، 15 یا 20 دقیقه افزایش دهید. با تبدیل کردن مدیتیشن به بخشی از زندگی و بهبود عملکرد مغز، می‌توانید گام بزرگی در جهت درمان ADHD بدون استفاده از دارو بردارید.

  1. بیش فعالی نیاز به دارو ندارد، بلکه به تغذیه مناسب نیاز دارد

تغییرات سبک زندگی و تغذیه می تواند برای افراد مبتلا به ADHD مفید باشد. پزشکان توصیه می کنند که رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات که دارای چربی های سالم نسبتاً بالایی است، یکی از بهترین راه ها برای درمان ADHD بدون دارو است.

از آنجایی که این رژیم اثر تثبیت کننده ای بر سطح قند خون دارد، همچنین می تواند سطح انرژی و تمرکز را در افراد مبتلا به ADHD بهبود بخشد.متأسفانه رژیم غذایی استاندارد کشور ما پر از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند کلوچه، نان و ماکارونی است که سطح دوپامین را در مغز کاهش می دهد و تمرکز را سخت تر می کند.

بنابراین، اگر به فکر درمان ADHD بدون دارو هستید، حتماً تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید تا تغییرات و بهبود این اختلال را مشاهده نمایید.

  1. تنظیم زمان خواب کودکان بیش فعال و درمان آن بدون دارو

تحقیقات نشان می دهد که تنها نیم ساعت خواب اضافی می تواند به از بین بردن تحریک پذیری و تکانشگری در افراد مبتلا به ADHD کمک کند. اما بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD دارای اختلالات خواب هستند که می تواند شرایط دیگر را بدتر کند. یکی از رایج ترین مشکلات خواب در کودکان مبتلا به ADHD ناتوانی آنها در آرامش و به خواب رفتن است.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
اختلال اضطراب جدایی کودکان

این مطلب را نیز بخوانید: درمان عدم تمرکز کودکان با دستگاه نوروفیدبک

سپس خستگی آنها علائم آنها را در روز بعد بدتر می کند. اگرچه برخی از پزشکان استفاده از داروهای خواب آور مانند ملاتونین را توصیه می کنند، اما باید عادات خواب خوب را در این افراد انجام دهید:

  • حتی در آخر هفته ها زمان خواب ثابتی داشته باشید
  • اتاق خواب ها را خنک و تاریک نگه دارید
  • برای پایان دادن به فعالیت های روزانه و شروع خواب، یک مراسم آرامش بخش ایجاد کنید

به عنوان مثال، می توانید زمان خواب را به 10 کار خاص تقسیم کنید، مانند حمام کردن، پوشیدن لباس خواب، خواندن کتاب به مدت نیم ساعت و غیره.از طریق این عادت، می توانید به تدریج به فرد مبتلا به ADHD کمک کنید تا آرام شود و خواب خوبی را تجربه کند.

  1. موسیقی درمانی، روشی بدون دارو برای درمان ADHD

موسیقی درمانی می تواند توجه را جلب کند و مهارت های اجتماعی را افزایش دهد. از آنجایی که موسیقی ریتمیک و ساختارمند است، پخش موسیقی به بخش های مختلف مغز نیاز دارد تا با هم کار کنند و همچنین نحوه عملکرد گروهی را آموزش می دهد.

مشکلات کودکان بیش فعال

بنابراین، اگر می‌خواهید ADHD را بدون دارو درمان کنید، حتماً باید به یادگیری یک ساز فکر کنید و نواختن آن را در خانه یا آموزشگاه موسیقی شروع کنید. زیرا وقتی کودکان ساز می نوازند، در تست های عملکرد اجرایی بسیار بهتر از کودکانی که موسیقی نمی نوازند، عمل می کنند. این در واقع توانایی مغز برای سازماندهی و تعویض آسان وظایف است.

  1. نوروفیدبک اس لورتا، رایج ترین روش درمان ADHD بدون دارو

نوروفیدبک یک درمان تخصصی است که از فناوری کامپیوتری پیشرفته برای متعادل کردن و بهینه سازی مغز استفاده می کند و بیمارانی که در طول هر جلسه از هیچ چیز جز مغزشان استفاده نمی کنند تا بازی های ویدیویی را انجام دهند!

این مطلب را نیز بخوانید: هر آنچه در مورد مرکز آر تی ام اس باید بدانید

این یک درمان سرگرم‌کننده، تعاملی و جذاب است که به افراد مبتلا به ADHD کمک می‌کند تا مغز خود را به حالتی سالم‌تر و متمرکزتر تقویت کرده و دوباره آموزش دهند.با نظارت بر فعالیت مغز در زمان واقعی، می توانید یاد بگیرید که چگونه عملکرد مغز را تنظیم کنید.

نوروفیدبک اس لورتا بسیار پیشرفته تر از نوروفیدبک لورتا است و بیش از 6000 نقطه در مغز را تحت تأثیر قرار می دهد. در واقع نوروفیدبک لورتا مانند آینه ای از مغز انسان عمل می کند. همانطور که هر روز در آینه نگاه می کنیم و متوجه ایرادات و ایرادات ظاهری خود می شویم، با استفاده از این روش درمانی، عیوب مغز مورد بررسی دقیق قرار گرفته و رفع و درمان می شود.

استفاده از نوروفیدبک اس لورتا برای درمان ADHD می تواند بهترین راه برای درمان ADHD بدون دارو باشد زیرا عوارض جانبی و عوارض جانبی برخی داروها را ندارد، اثرات درمانی پایداری را ارائه می دهد، فعالیت کل مغز را تنظیم می کند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
تفاوت متخصص روانپزشک با روانشناس

به طور کلی، هدف نوروفیدبک، خودتنظیمی مغز است، که تلاش می‌کند به مغز بیاموزد چگونه خود را تنظیم کند. بنابراین، پس از درمان نوروفیدبک، زمانی که مغز با مشکلات جدیدی مواجه می شود و نظم اولیه خود را از دست می دهد، نیازی به داروهای اضافی ندارد، زیرا می تواند از طریق فرآیند خودتنظیمی نظم جدیدی به دست آورد.

علائم بیش فعالی در کودکان

  1. داشتن رفتار پرخاشگرانه
  2. مدام به دنبال جلب توجه بودن
  3. ضعف اعتماد به نفس و خودباوری
  4. سریع صحبت کردن و قطع کردن حرف دیگران
  5. سرزندگی بالا هنگام کار
  6. تکانشی عمل کردن(بدون فکر کردن بودن)
  7. ناتوانی در تمرکز برای مدت طولانی در حین انجام وظایف
  8. ناتوانی در نشستن
  9. وقتی مستقیماً با شما صحبت می کنند، به نظر نمی رسد که به شما گوش کنند.
  10. به راحتی توسط محرک های خارجی حواسشان پرت می شود

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین دکتر روانپزشک کودکان کیست؟

چهارده اصل مدیریتی برای “کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی”

  1. به کودک خود بازخورد فوری بدهید.
  2. بازخورد بیشتری به فرزندتان بدهید.
  3. از پاداش ها و پیامدهای بزرگتر و قوی تر استفاده کنید.
  4. ابتدا تشویق و سپس تنبیه کنید.
  5. زمان را به کودک خود یادآوری کنید.
  6. در حین انجام اقدام، اطلاعات مهم را یادآوری کنید.
  7. هنگام اجرا منابع انگیزه را به او یادآوری کنید.
  8. روش های حل مسئله و تفکر را عینی و قابل اجرا کنید.
  9. به دنبال ثبات و هماهنگی باشید.
  10. اقدام به تنهایی کافی نیست!
  11. برای موقعیت های مشکل ساز از قبل برنامه ریزی کنید.
  12. ناتوانی فرزندتان را فراموش نکنید.
  13. مشکلات فرزندتان را شخصی نگیرید.
  14. بخشش را تمرین کنید.

توجه: تشخیص ADHD باید توسط متخصص تایید شود.

تشخیص اختلال

این اختلال معمولا از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود، اما بیشتر کودکان در سنین مدرسه به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند و علاوه بر تشخیص معلم، ارزیابی کامل لازم است.

اگر تشخیص قطعی نباشد، تشخیص های دیگری مانند اختلالات یادگیری یا افسردگی پیشنهاد می شود، سابقه پزشکی کودک و خانواده بسیار مهم است. برخی از بیماری های دیگر مانند استرس، افسردگی و اضطراب می توانند به صورت بیش فعالی ظاهر شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: شاخص های سلامت روان در کودکان

از والدین می توان در مورد این بیماری ها و همچنین رشد و تکامل کودک، رفتار کودک در خانه، مدرسه و در میان دوستان سوال پرسید. در این موارد باید از سایر افرادی که به طور مرتب کودک شما را می بینند نیز سوال کرد، اما چندین عامل ژنتیکی، آسیب مغزی، عوامل عصبی فیزیولوژیکی و عوامل اجتماعی-روانی موثر در نظر گرفته می شوند.

کلام آخر

همانطور که زمینه تحقیقات پزشکی در حال پیشرفت است، برای والدین کودکان مبتلا به ADHD، درمان ADHD در سریع ترین زمان ممکن ممکن است یک هدف جذاب به نظر برسد، اما واقعیت این است که درمان ADHD نیازمند یک رویکرد جامع و طولانی مدت است.

درمان‌های غیردارویی، از جمله استراتژی‌های مدیریت رفتار، تغییرات سبک زندگی، و حمایت روان‌شناختی، می‌توانند کیفیت زندگی کودکان مبتلا به بیش‌فعالی و خانواده‌هایشان را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هر کودک منحصر به فرد است و درمان موفق نیاز به صبر، تعهد و همکاری نزدیک با یک متخصص بهداشت روان دارد.

در نهایت، هدف از درمان ADHD ارائه ابزار و مهارت های لازم برای کمک به کودکان برای عملکرد هر چه بهتر و دستیابی به پتانسیل کامل خود در محیط های مختلف است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =

02122260067