ترس در کودکان
همه چیز درباره ترس در کودکان
آوریل 6, 2024
کودکان بیش فعال
سریعترین درمان بیش فعالی کودکان
آوریل 7, 2024

تاثیر خواب کودکان در سلامت روان

خواب کودکان

خواب یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی است که برای حفظ سلامت ما در تمام سنین ضروری است. در دوران شیرخوارگی و کودکی که کل بدن در حال رشد و تغییر است، نقش خواب بسیار پررنگ می شود و اگر کودک خواب کافی نداشته باشد، ممکن است دچار مشکلات مختلف جسمی و روانی شود.

کارشناسان خواب والدین را تشویق می کنند که نه تنها بر تعداد ساعات خواب کودکان، بلکه بر استراحت با کیفیت نیز تمرکز کنند. به همین منظور در این مقاله از مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام به بررسی نقش خواب در کودکان می پردازیم و نکاتی را برای تنظیم خواب کودک به شما ارائه می دهیم.

اهمیت خواب کودکان

خواب یک عنصر ضروری برای سلامت روحی و جسمی کودکان است. خواب نقش مهمی در رشد ذهن کودک دارد. خواب علاوه بر تأثیر مستقیم بر شادی، بر هوشیاری و توجه، عملکرد، خلق و خو، تاب آوری و یادگیری و حافظه نیز تأثیر دارد. در اوایل کودکی تاثیر خواب بر رشد نوزاد بسیار زیاد است و در کودکان نوپا برای تثبیت حافظه و رشد مهارت های حرکتی ضروری است.

از نوزادان و کودکان نوپا گرفته تا کودکان مدرسه ‌ای و نوجوانان، بسیاری از والدین می ‌خواهند بدانند فرزندشان به چه میزان خواب نیاز دارد.

نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت است. اما دستورالعمل هایی برای این امر وجود دارد که بسیار منطقی و مبتنی بر علمی است. تحقیقات نشان می دهد که خواب بر هوشیاری و توجه، عملکردهای شناختی، خلق و خو، انعطاف پذیری، اکتساب گفتار، یادگیری و حافظه تأثیر می گذارد.

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال فوبیا در کودکان

یکی دیگر از موارد اهمیت خواب کودکان تاثیر آن بر رشد جسمانی به خصوص در اوایل کودکی است. در کودکان خردسال، خواب برای تقویت حافظه، توجه و رشد مهارت های حرکتی ضروری است.

فواید استراحت برای کودکان

احتمالاً می ‌دانید که یکی از فواید استراحت برای کودکان این است که هم شما و هم او به خوبی استراحت می‌ کنید. کودکی که در طول شب می خوابد روزهای بهتر و به طور کلی احساس بهتری دارد. (این می تواند زندگی شما را بسیار آسان تر کند).

اما در اینجا برخی از مزایای دیگری وجود دارد که کودک شما از ساعت های کافی خواب با کیفیت تجربه خواهد کرد. این مزایا بر سلامت بدن، احساسات و حتی مغز در حال رشد آنها تأثیر می گذارد.

  • خواب یادگیری و توجه را بهبود می بخشد

مغز همیشه در طول خواب مسیرهای عصبی خود را پر می کند. همچنین پروتئین اضافی مضر را که در ساعات بیداری انباشته می شود از بین می برد. بنابراین، اطمینان از اینکه کودک شما می خوابد، یادگیری را تسهیل می کند و حفظ اطلاعات جدید را بهبود می بخشد.

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال وسواس فکری و عملی کودکان

این بدان معنی است که کودک شما ممکن است در مدرسه یا در فعالیت های جدید با یادگیری مهارت ها و اطلاعات جدید راحت تر باشد. علاوه بر این، آنچه در مغز کودک شما در طول خواب اتفاق می‌ افتد به بهبود دامنه توجه او کمک می ‌کند و در ساعات چالش‌ برانگیز مدرسه که نیاز به تمرکز دارد، از او حمایت می‌ کند.

  • خواب مهارت های اجتماعی و ارتباطی را بهبود می بخشد

خواب با کیفیت به بهبود عملکرد عصبی-شناختی کمک می کند و به طور کلی باعث می شود که کودک شما بد خلقی کند. (ناراحتی های غیر منتظره کمتر!) در عین حال، خواب به کودک شما کمک می کند تا در مورد برقراری ارتباط و ارتباط با همسالان خود هیجان زده تر شود، که به او کمک می کند مهارت های اجتماعی را توسعه دهد و دوست پیدا کند.

  • خواب با عفونت مبارزه می کند و بهبود را تسریع می کند

به ‌ویژه در دوره پس از همه ‌گیری کرونا، همه ما به سلامتی فکر می ‌کنیم – مخصوصاً برای بچه‌ های کوچکمان. خواب می تواند سلامت کودک شما را بهبود بخشد. عادات خواب سالم با افزایش تولید موادی به نام سیتوکین ها، که پروتئین هایی هستند که با میکروب ها و عفونت ها مبارزه می کنند، ایمنی کودک شما را تقویت می کند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
15 دلیل مهم برای مراجعه افراد به یک متخصص روانپزشک

خواب کودکان در روانشناسی

سیتوکین ها برای سال های اولیه کودک شما مهم هستند زیرا هنوز سیستم ایمنی قوی ای ایجاد نکرده اند. اگر کودک شما به اندازه کافی بخوابد، احتمالاً حتی هنگام بازی در زمین بازی، رفتن به کلاس، شنا در استخر نیز سالم خواهد ماند.

عوارض کم خوابی در کودکان

خواب یک فرآیند مهم برای سلامت بدن کودک شما است. در طول خواب کودک نوپا و نوزاد، بدن کودک شما می تواند خود را ترمیم کند و برای چالش های روز بعد آماده شود. با این حال، اگر کودک شما عادات خواب خوبی ندارد و اغلب به اندازه کافی نمی خوابد، ممکن است از برخی عواقب منفی نیز رنج ببرد که باید از آنها اجتناب کنید. در اینجا به برخی از عوارض کم خوابی در کودکان اشاره می کنیم.

  • کم خوابی می تواند عواقب سلامتی طولانی مدت داشته باشد

احتمالاً خیلی زود است که در مورد مشکلات سلامتی بزرگسالان مانند دیابت دوران کودکی، چاقی و سایر مشکلات سلامتی که بزرگسالان در صورت عدم خواب کافی ممکن است دچار آن شوند، نگران باشید. با این حال، پزشکان می گویند که کودکی که به اندازه کافی نمی خوابد، اگر در سنین پایین خواب کافی نداشته باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این شرایط قرار گیرد.

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال افسردگی کودکان

بدون خواب کافی، کودک شما ممکن است افزایش کورتیزول (هورمون استرس) و افزایش گلوکز خون را تجربه کند. اگر چند بار اتفاق بیفتد، چیز مهمی نیست. اما اگر خیلی زیاد اتفاق بیفتد، می تواند در دراز مدت به سلامت کلی کودک شما آسیب برساند.

  • کمبود خواب می تواند منجر به درگیری های عاطفی شود

آیا می دانستید که ذهن کودک یا کودک شما نیز بدون خواب کافی ممکن است دچار مشکل شود؟ تحقیقات نشان می دهد که کیفیت پایین خواب می تواند منجر به اضطراب یا ADHD در کودکان شود. آیا می دانید وقتی خسته و خواب آلود هستید چه احساسی دارید؟ فرزند شما نیز همین احساس را خواهد داشت.

یکی از ساده ترین راه ها برای حمایت از خواب فرزندتان این است که برنامه او را تنظیم کنید و مطمئن شوید که قبل از شروع روز خواب کافی دارد.

  • کمبود خواب می تواند رشد را مختل کند

آخرین دلیلی که باید روی خواب کافی کودک خود تمرکز کنید این است که خواب برای رشد ضروری است. هنگامی که کودک شما خواب است، بدن او سطوح بالایی از هورمون رشد انسانی تولید می کند. بنابراین، کودکانی که به اندازه کافی نمی خوابند ممکن است رشد و تکامل را به خطر بیندازند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
درمان اعتیاد در مرکز rTMS

این نه تنها به این معنی است که ممکن است کوتاه باشند، بلکه استخوان‌ های شکننده یا عموماً ضعیف هستند. با اطمینان از اینکه زمان کافی برای خواب دارید، یک کودک نوپا قوی، سالم و شکوفا داشته باشید.

علت بی خوابی در کودکان

علائم اصلی علت بی خوابی کودکان در شب و به طور کلی خواب آلودگی در طول روز، احساس خستگی و بی حالی، کمبود انرژی و اختلال در عملکردهای روزانه و یادگیری است. بی خوابی در کودکان یکی از اختلالات خواب است که در آن کودکان در به خواب رفتن مشکل دارند.

این مطلب را نیز بخوانید: درمان عدم تمرکز کودکان با دستگاه نوروفیدبک

بی خوابی می تواند ناشی از اختلالات جسمی و روانی باشد. تغییرات زندگی، مشکلات و اتفاقات ناگوار می تواند باعث بی خوابی و بد خوابی در کودکان شود. گاهی اوقات بی خوابی می تواند یکی از عوارض جانبی دارو باشد.

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود کودک در شب بد بخوابد، دیر خوابیدن و در زمان نامناسب است. با توجه به رشد و نمو و تغییراتی که در کودک ایجاد می شود، اگرچه در سنین نوزادی تا 2 سالگی می توانست خواب منظمی داشته باشد، اما در سنین 2 تا 3 سالگی برای به خواب رفتن و حتی حفظ خواب دچار مشکل می شود.

کودکان بین 6 تا 12 سال به 10 تا 11 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. این در حالی است که نوجوانان به حدود 9 ساعت خواب نیاز دارند.

از شایع ترین علت بدخوابی کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف کافئین
  • فشار و استرس
  • عادات خواب نادرست
  • خرناس
  • عوارض جانبی داروها
  • آسم (سرفه)
  • اگزما
  • افسردگی
  • اضطراب
  • سندرم پاهای بی قرار
  • اختلالات عصبی مانند اوتیسم، سندرم آسپرگر و عقب ماندگی ذهنی
  1. عادات خواب نادرست و روش های غلط خواباندن کودک

یکی از روش های اشتباه خواباندن کودک که اغلب والدین انجام می دهند تکان دادن کودک است. این اشتباه باعث می شود که خودشان خوابیدن را یاد نگیرند و همیشه برای رسیدن به هدفشان به کمک والدین نیاز داشته باشند و به جای خواب گریه کنند.

زمانی که نوزاد یا کودک خواب آلود است اما هنوز نخوابیده است، بهتر است او را در جای خود قرار دهید تا یاد بگیرد بدون کمک و تنها بخوابد و حتی نیمه شب که از خواب بیدار شد بخوابد.

  1. اضطراب و ترس از جدایی

در این مرحله برای همه کودکان طبیعی است، به خصوص اگر در اتاق های جداگانه بخوابند. در سن 6 سالگی می توانید به کودک خود کمک کنید تا یاد بگیرد و به تنهایی بخوابد.

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین دکتر روانپزشک کودکان کیست؟

به آرامی با او صحبت کنید، پشت او را ماساژ دهید و او را آرام کنید. اما سعی نکنید این کار را طوری انجام دهید که به در آغوش گرفتن و تغذیه در هنگام خواب عادت کنید. یکی از راه های جلوگیری از ترس کودکان از تاریکی در شب، روشن کردن یکی از چراغ های کم نور اتاق است.

  1. خستگی کودک

به خاطر داشته باشید که کودکان نوپا و خردسالان به 11 تا 14 ساعت خواب در یک دوره 24 ساعته نیاز دارند. سعی کنید برنامه منظمی برای کودک داشته باشید. بهتر است ساعت خواب کودکان و نوزادان تنظیم شود. حتی خواب، تغذیه و بازی کودکتان را تنظیم کنید.

  1. تاخیر در زمان خواب کودک

برخی از کودکان زمان خواب را به تاخیر می اندازند. آن ها از خوابیدن خودداری می کنند و بهانه های مختلفی مانند گوش دادن به داستان های دیگر از والدین خود، دستشویی رفتن و نوشیدن آب می آورند. بهتر است محکم، قاطع و مهربان باشید، به اتاق کودک بروید و به او بفهمانید که واقعا وقت خواب است.

  1. خواب ناکافی در طول روز

کودکان اغلب به 2 تا 3 ساعت خواب نیاز دارند. معمولاً کودکانی که در طول روز به اندازه کافی نمی خوابند دچار کم خوابی و بی خوابی در شب می شوند. بهتر است بدانید کودکان تا ۵ سالگی به خواب بعد از ناهار نیاز دارند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
لیست داروهای اعصاب و روان

خواب کودکان و سلامت روان

  1. کابوس

یکی دیگر از دلایل رایجی که برای اکثر کودکان اتفاق می افتد، کابوس و خواب های بد است. این کاملا طبیعی است. اگر فرزندتان از یک کابوس بیدار شد، او را در آغوش بگیرید تا آرام شود. اگر این کابوس ها و خواب های بد چندین بار تکرار شد، لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

  1. خروپف

از هر ده کودک یک کودک معمولاً خروپف می کند. خروپف کودکان به دلایل مختلفی مانند آلرژی فصلی، انحراف بینی، سرماخوردگی یا وقفه تنفسی خواب رخ می دهد. اگر مشکلی برای خواب کودک وجود نداشته باشد، پزشک هیچ اقدامی انجام نمی دهد، اما اگر کودک به دلیل خروپف یا مشکلات تنفسی نمی تواند بخوابد، لازم است با پزشک متخصص مشورت شود.

بیشتر والدین تمایل دارند برای درمان بیماری فرزندشان به پزشک مراجعه کنند، اما دانستن مسائل زمینه ای پزشکی و روانی به منظور پیشگیری و حتی درمان این مسائل زمینه ای می تواند منجر به درمان کم خوابی کودک در شب شود.

به عنوان مثال، اگر کودکی در شب خروپف می کند یا مشکل تنفس دارد، برداشتن لوزه ها و غدد لنفاوی می تواند مشکل خواب او را حل کند. یا اگر برای مدت طولانی سرفه می کند، ممکن است به دلیل عدم درمان کامل مشکل آسم کودک و نیاز به دارو برای کنترل آن باشد.

آخرین کلام

بدون شک حل هر گونه اختلال خواب ممکن است نیاز به متخصص داشته باشد، اما با به کارگیری راهکارهای ارائه شده در این مقاله می توان کیفیت خواب کودک خود را بهبود بخشید و خواب کافی داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: همه چیز در مورد اضطراب در کودکان

برنامه خواب مداوم و منظم، آرامش کافی در طول روز و الگوی خواب منظم و سالم برای والدین در بهبود خواب کودک بسیار موثر است. لالایی کودک در دوران بارداری تاثیر زیادی در خواب خوب او دارد.

اگر در حال حاضر باردار هستید، همین الان برای او لالایی بخوانید و در دوران بارداری با او صحبت کنید و لالایی مورد نظر را برای او بخوانید، واکنش فرزندتان پس از تولد شما را شگفت زده خواهد کرد. یک لالایی خاص ابزار مفیدی برای خواباندن کودک شما خواهد بود.

اگر این روند را از ماه های اول پس از تولد شروع کنید، باز هم نتیجه دلخواه را خواهید گرفت. علاوه بر این، ایجاد شرایط خواب مناسب مانند سکوت، نور ملایم، لباس راحت و دمای مناسب اتاق نقش بسزایی در خواب کافی کودک دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

02122260067