کودکان بیش فعال
سریعترین درمان بیش فعالی کودکان
آوریل 7, 2024
عدم تمرکز در کودکان
صفر تا صد درمان عدم تمرکز کودکان
آوریل 20, 2024

اثربخشی نوروفیدبک در درمان بیش فعالی کودکان

درمان بیش فعالی

نوروفیدبک یک روش درمانی و به معنی آموزش مستقیم به مغز است. در این روش مغز می ‌آموزد تا موثرتر عمل کند. به این صورت که عملکرد مغز در هر لحظه تحت نظر قرار می گیرد و اطلاعات آن به خود شخص نشان داده می‌ شود. در این روش وقتی مغز برای یافتن یک الگوی مناسب‌تر رفتار خود را تغییر می‌ دهد به آن پاداش داده می‌ شود.

نوروفیدبک تراپی مشکلات مربوط به بی ثباتی در مغز را هدف قرار می‌ دهد. طیف اضطراب افسردگی، نقص توجه، اختلالات رفتاری، اختلالات خواب، سردرد و میگرن، سندرم پیش از قاعدگی و … از جمله اختلالاتی هستند که با نوروتراپی قابل درمان هستند. همچنین در درمان تشنج، طیف اوتیسم و فلج مغزی هم استفاده می‌ شود.

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال رشد عصبی در دوران کودکی است. تشخیص ADHD ممکن است دشوار باشد. این یک اختلال پیچیده است که می تواند بسیاری از جنبه های زندگی روزمره و رفتار کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان های رایج برای کودکان مبتلا به ADHD شامل دارو ، روان درمانی و تغییر سبک زندگی است، اما این موارد برای همه مفید نیست. برخی از رویکردها به ویژه داروها  می توانند عوارض جانبی داشته باشند.

در یک فرد مبتلا به ADHD مغز ممکن است الگوهای مشخصی از رفتار، به ویژه در لوب پیشانی را نشان دهد. این حوزه با شخصیت، رفتار و یادگیری ارتباط دارد. عملکرد مغز و رفتار فرد با هم مرتبط هستند. تغییر در رفتار می تواند مغز را تغییر دهد  و تغییرات در مغز می تواند رفتار را تغییر دهد. هدف نوروفیدبک تغییر رفتار فرد با تغییر مغز است .

نوروفیدبک را می توان در ترکیب با سایر روش های درمانی مانند درمان شناختی رفتاری استفاده کرد تا به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا رفتار و احساسات خود را بهتر مدیریت کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: موتیسم یا لالی انتخابی در کودکان

همچنین می توان از این روش درمانی برای کمک به کودکان مبتلا به ADHD، اوتیسم و سایر شرایطی که شامل بیش فعالی است استفاده کرد. با کمک نوروفیدبک، کودکان بیش فعال می توانند یاد بگیرند که رفتار و احساسات خود را بهتر مدیریت کنند و زندگی سازنده و موفق تری داشته باشند.

آیا بیش فعالی درمان می شود؟

هنگامی که کودکی مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) تشخیص داده می شود، والدین اغلب نگران این موضوع هستند که آیا بیش فعالی درمان می شود و کدام درمان برای فرزندشان مناسب است؟

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
نشانه های افسردگی اساسی از نظر متخصص روانپزشک

نگران نباشید، بیش فعالی را می توان با درمان مناسب، مدیریت کرد و خوشبختانه گزینه‌ های درمانی زیادی برای آن وجود دارد. اما اینکه کدام روش درمانی بهتر است، معمولا به هر کودک و خانواده بستگی دارد.

برای یافتن بهترین گزینه‌ درمان بیش فعالی، توصیه می‌ شود که والدین و سایر افرادی که در زندگی فرزندشان دخیل هستند مانند ارائه دهندگان مراقبت ‌های بهداشتی، درمانگران، معلمان، مربیان و سایر اعضای خانواده نیز در این مسیر با آنها همکاری کنند.

نوروفیدبک، یکی از بهترین و سریع ترین درمان های بیش فعالی

سریع ترین درمان بیش فعالی بدون دارو، روش درمانی نوروفیدبک است که به مغز کمک می ‌کند. در افراد مبتلا به ADHD مغز الگوهای رفتاری خاصی را به ویژه در لوب پیشانی نشان می‌ دهد. این بخش از مغز با شخصیت، رفتار و یادگیری در ارتباط است.

اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) می‌تواند روی سطح توجه، یادگیری، کنترل تکانه‌ ها و فعالیت فرد اثرگذار باشد. علائم این اختلال می توانند زندگی روزمره را با چالش روبرو کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: مرکز rTMS

درمان کودکان مبتلا به ADHD شامل دارودرمانی، روان‌درمانی و تغییر در شیوه زندگی است. اما این درمان‌ ها روی همه افراد اثرگذار نیست و برخی رویکردها مثل دارودرمانی می‌ توانند اثرات جانبی ناخوشایندی داشته باشند.

نوروفیدبک تراپی یک روش غیرتهاجمی است که در آن از داروها استفاده نمی‌ شود. بعضی از درمانگران معتقدند که نوروفیدبک در درمان بیش فعالی نقش موثری دارد. بیوفیدبک و نوروتراپی نام‌ های دیگر این روش درمانی هستند.

عملکرد مغز و رفتار فرد با هم در ارتباط هستند. تغییر رفتار می‌ تواند مغز را تغییر دهد و تغییر مغز می ‌تواند باعث ایجاد تغییر در رفتار شود. نوروفیدبک تراپی با تغییر مغز تلاش می ‌کند رفتار فرد را تغییر دهد.

مغز انسان امواج یا سیگنال‌ های الکتریکی را تولید می ‌کند که قابل اندازه‌ گیری هستند. در نوروفیدبک تراپی این امواج را با ابزاری به نام EEG اندازه‌ گیری می‌ کنند.

درمان بیش فعالی در کودکان

پنج نوع امواج مغزی وجود دارد:‌ آلفا، بتا، گاما، دلتا و تتا. هرکدام از این امواج فرکانس مشخصی دارند که EEG‌ آن را اندازه می ‌گیرد. برخی از مطالعات نشان داده است که مغز افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی امواج تتای بیشتر و امواج بتای کمتری نسبت به افراد سالم دارد. نوروفیدبک تراپی تلاش می‌ کند این تفاوت را اصلاح کند.

مزایای درمان کودکان بیش فعال با نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک درمان امیدوارکننده برای کودکان بیش فعال است که فواید مختلفی را ارائه می دهد. این روش با آموزش کودکان به شناخت و کنترل الگوهای امواج مغزی خود عمل می کند و به آنها اجازه می دهد رفتار خود را بهتر مدیریت کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: روانپزشک کودک و نوجوان

این یک رویکرد غیر تهاجمی و بدون دارو است که نشان داده شده است در کاهش علائم بیش فعالی موثر است. نوروفیدبک می تواند به کودکان کمک کند تا از احساسات و واکنش های خود آگاه تر شوند و یاد بگیرند که رفتار خود را تنظیم کنند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
آیا بعد از درمان در مرکز rTMS باید بستری شویم؟

همچنین می تواند به آنها کمک کند تا مهارت های حل مسئله بهتری داشته باشند، دامنه توجه آنها را بهبود بخشد و توانایی تمرکز آنها را افزایش دهد. علاوه بر این، می تواند به کودکان کمک کند تا سطح استرس خود را بهتر مدیریت کنند و حتی می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. همه این مزایا می تواند به کودکان بیش فعال کمک کند تا در مدرسه و زندگی موفق تر شوند.

عوارض نوروفیدبک در کودکان

بر اساس تحقیقات، کودکی که تحت درمان با استفاده از روش نوروفیدبک قرار می ‌گیرد، برای کاهش علائم نقص توجه/بیش‌فعالی، حداقل به 40 جلسه 1ساعته نیاز دارد. اما این جلسات چه عوارضی می ‌تواند برای کودک داشته باشد؟

نوروفیدبک با اتصال چندین الکترود به سر و نگاه کردن به یک صفحه نمایش و یا در برخی موارد انجام بازی ‌هایی، قابل انجام است. وصل کردن الکترودها روی سر و ثبت امواج مغز، می‌ تواند تاثیری روی موها و یا مغز وارد کند. الکترودها در واقع پلی هستند تا امواج مغز دریافت شده و قابل پیگیری و بررسی شوند. عوارضی که ممکن است طی انجام جلسات درمانی با نوروفیدبک بروز کند، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مطلب را نیز بخوانید: عوارض تحریک مغناطیسی مغز با rTMS 

  • سردرد خفیف
  • احساس خستگی ذهنی پس از انجام جلسات
  • اذیت شدن به دلیل نور صفحه نمایش و صداها
  • اختلال در خواب

نکته ‌ای که باید به آن توجه کرد این است که عوارض نوروفیدبک در کودکان، کوتاه‌ مدت و گذرا هستند. اکثر عوارض جانبی که ممکن است با انجام نوروفیدبک به وجود بیاید به دلیل تازه بودن انجام آن برای کودک و یا فرد است و با گذر زمان و انجام جلسات رفع و یا کمتر خواهد شد. در انجام جلسات نوروفیدبک، برای پاسخ گرفتن از درمان بهتر است انجام جلسات به صورت مداوم، منظم و طولانی ‌مدت صورت بگیرد.

اخیرا با شناخت دقیق و بررسی ‌های بیشتر در این زمینه نگرانی و اضطراب خانواده‌ها کاهش پیدا کرده است. اما معمولا قبل از شروع درمان پزشک یک جلسه مشاوره در جهت افزایش شناخت روند درمان نوروفیدبک در کودکان و عوارض آن اختصاص می ‌دهد. در این صورت ضمن افزایش آگاهی، خانواده می‌ تواند به درستی کودک را پشتیبانی کند.

تعداد جلسات نوروفیدبک برای بیش فعالی

همانطور که متوجه شدید درمان نوروفیدبک به صورت جلسه به جلسه انجام می گردد. در جلسات نوروفیدبک شما روی یک صندلی راحت می نشینید و به مانیتور نگاه می کنید. در مانیتور فیلمی برای شما پخش می شود که می تواند به انتخاب شما باشد. این فیلم می تواند یک فیلم سینمایی، یک کارتون و یا قسمتی از یک سریال باشد.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
درمان اعتیاد در مرکز rTMS

این مطلب را نیز بخوانید: درمان عدم تمرکز کودکان با دستگاه نوروفیدبک

نکته جالب این است که سرعت پخش فیلم و یا اندازه صفحه به عملکرد مغز شما بستگی دارد و اساس درمان بر این اصل است.

برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی معمولا به 40 جلسه درمان نوروفیدبک نیاز است. فاصله بین جلسات به دو الی سه بار در هفته محدود است. انجام سریع تر جلسات کمک بیشتری نمی کند و توصیه نمی گردد.

درمان بیش فعالی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، مدت زمان درمان بیش فعالی با توجه به شرایط هر فرد و نوع درمانی که برای او انتخاب شده است، متفاوت است. بنابراین لازم است برای درمان اختلال بیش فعالی، حتما به یک پزشک یا روانشناسان متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا بعد از بررسی علائم و نشانه های بیش فعالی، بهترین روش درمانی و مدت زمان درمان بیش فعالی برای مورد خاص شما تجویز و تعیین شود.

مزایای درمان کودکان بیش فعال

البته لازم است در طول دوره درمان، حتما زیر نظر پزشک باشید تا علائم بهبود و یا عوارض جانبی استفاده از داروها به طور مرتب مورد ارزیابی قرار گیرد و با توجه به نظر و تشخیص پزشک، مدت زمان درمان بیش فعالی تمدید شود و یا بعد از گذشت مدت زمان مشخص، متوقف شود.

این مطلب را نیز بخوانید: متخصص روانپزشک و درمان عدم تمرکز کودکان با دستگاه نوروفیدبک

معرفی بهترین روانشناس برای درمان بیش فعالی

استفاده از روش های مدرن و جدید می تواند به شما کمک کند تا مدت زمان درمان بیش فعالی را سریع تر پیش ببرید و این اختلال را به بهترین شکل ممکن از کودکان دور کنید.

نوروفیدبک یک درمان تخصصی است که از فناوری پیشرفته رایانه ای برای متعادل کردن و بهینه سازی مغز استفاده می کند و در طول هر جلسه، افراد تحت درمان، فقط با استفاده از مغز خود یک بازی ویدیویی انجام می دهند. این یک درمان سرگرم کننده، تعاملی و جذاب است که به افراد مبتلا به بیش فعالی کمک می کند مغز خود را تقویت کرده و مجدداً به حالتی سالم تر و متمرکزتر آموزش دهند. با استفاده از نمایشگرهای زمان واقعی فعالیت مغز، می توانید یاد بگیرید که چگونه عملکرد مغز خود را تنظیم کنید.

موسسه روانشناسی و روانپزشکی آرام با داشتن بهترین روانشناسان و نوروتراپیستها و متخصصین در درمان انواع اختلالات رفتاری و روانی مانند بیش فعالی، اوتیسم، اضطراب، افسردگی، وسواس، پرخاشگری، اعتیاد، صرع، اختلال حافظه، اختلالات گفتاری و توانبخشی سکته مغزی هستند که با استفاده از تکنولوژی نقشه مغزی QEEG، نوروفیدبک به شیوه نوین اقدامات بسیار ارزشمندی در جهت درمان افسردگی بدون دارو، درمان افسردگی و اضطراب، الکتروتراپی مغز، تحریک مغزی، درمان بیش فعالی، درمان قطعی استرس کودکان، درمان اختلال يادگيری، درمان صرع، درمان وسواس فکری، درمان وسواس با جدیدترین متدها، مشاوره روانشناسی را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

02122260067