اختلال نافرمانی در کودکان و مخالف بودن با دیگران

عدم تمرکز در کودکان
صفر تا صد درمان عدم تمرکز کودکان
آوریل 20, 2024
اختلال یادگیری
انواع اختلالات یادگیری در کودکان
می 12, 2024

اختلال نافرمانی در کودکان و مخالف بودن با دیگران

اختلال نافرمانی در کودکان

اختلال نافرمانی در کودکان وضعیتی است که در آن فرزند شما الگوی رفتاری سرکش، پرخاشگرانه و خشمگینانه را نسبت به افراد صاحب قدرت مانند والدین یا معلمان و مدیران نشان می دهد. این اختلال رفتاری در بین کودکان بسیار شایع بوده و نگرانی اصلی والدین است.

خوشبختانه این اختلال پس از تشخیص با درمان شناختی رفتاری و غیره قابل درمان است. در زیر می خواهیم این اختلال را به طور کامل برای شما توضیح دهیم و شما را با علائم و نحوه درمان آن آشنا کنیم. در ادامه با مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام همراه ما باشید.

اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) چیست؟

اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان نوعی اختلال رفتاری است. این بیماری بیشتر در کودکان تشخیص داده می شود. کودکان مبتلا به ODD نسبت به همسالان، والدین و معلمان سرکش هستند و رفتار نسبتاً تهاجمی دارند. وضعیت کودکان بیشتر از آن که آن ها را نگران کند دیگران را نگران می کند.

ODD معمولا در اوایل دبستان تشخیص داده می شود و در بزرگسالی متوقف می شود. کودکان مبتلا به ODD الگوی بسیار مثبتی از مشکلات رفتاری دارند. علائم این اختلال عبارتند از:

این مطلب را نیز بخوانید: موتیسم یا لالی انتخابی در کودکان

  • به طور غیرمعمول عصبانی و تحریک پذیر هستند
  • آن ها اغلب کنترل خلق و خوی خود را از دست می دهند (از کوره در می روند)
  • خیلی زود ناراحت می شوند
  • قوانین را رعایت نمی کنند
  • آن ها عمداً به مردم صدمه می زنند
  • دیگران را به خاطر اشتباهات خود مقصر می دانند
  • آن ها کینه توز هستند

همه کودکان می توانند هر از گاهی این علائم را تجربه کنند.آنچه ODD را از رفتارهای عادی متمایز می کند، شدت و مدت آن است. کودک مبتلا به ODD حداقل به مدت شش ماه مشکلات رفتاری شدیدی داشته است.

یکی دیگر از ویژگی های ODD آسیب به روابط خانوادگی است. این تعاملات منفی به پیوند والد و فرزند آسیب می زند و الگوهای رفتار پرخاشگرانه را تقویت می کند.

چرا درمان اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان مهم است؟

دریافت درمان برای بهبود روابط والدین و فرزند برای سلامت و شادی کل خانواده بسیار مهم است. همچنین این موضوع برای آینده فرزند شما نیز مهم است. برخی از کودکان از اختلال نافرمانی مقابله ای بهبود می یابند، اما برخی دیگر دارای مشکلات رفتاری مداوم هستند که می تواند منجر به طرد شدن توسط همسالان شود و فرد را از ایجاد روابط سالم باز دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: مرکز rTMS

آن ها همچنین کمتر به پتانسیل وجودی خود دست خواهند یافت. اگر چیزی مطابق میل و روال آن ها پیش نرود، ممکن است فکر کنند که تقصیر شخص دیگری است تا خودشان.

اختلال نافرمانی

درصد کمی از کودکان مبتلا به ODD دچار اختلال سلوک می شوند، اختلال رفتاری شدیدتر می شود که شامل اعمال مجرمانه مانند دزدی، آتش زدن و صدمه زدن به افراد است. دریافت درمان زودهنگام مسیر حرکتی کودک را بهبود می بخشد.

اختلال نافرمانی مقابله ای چگونه درمان می شود؟

والدین نقش اساسی در درمان اختلال نافرمانی مقابله ای دارند. این ممکن است تعجب آور باشد، زیرا اکثر کودکان مبتلا به ODD تشخیص داده می شوند، اما در ODD این رابطه والد-کودک است که باید اصلاح شود، به این معنی که هر دو طرف باید تغییراتی را برای بازگشت به مسیر درست انجام دهند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
بهترین متخصص اعصاب و روان کجاست؟

همه برنامه ها اهداف خاصی دارند، مانند کمک به والدین برای یافتن تعادل مناسب بین سخت گیری بیش از حد و بیش از حد آسان گرفتن.

این مطلب را نیز بخوانید: متخصص روانپزشک و درمان عدم تمرکز کودکان با دستگاه نوروفیدبک

والدین یاد می گیرند که دائما از این استراتژی ها استفاده کنند. یکی از دلایلی که گاهی اوقات راهبردهای مدیریت رفتار ناکارآمد هستند این است که والدین روش‌های متفاوت و متناقضی را امتحان می‌کنند یا به اندازه کافی به برنامه پایبند نیستند تا مزایای آن را ببینند. والدین و کودکان همچنین مهارت های حل مسئله را می آموزند که در صورت بروز مشکلات می توانند به آن ها تکیه کنند.

درمان اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان باید شامل خانواده و مدارس آن ها باشد.

درمان معمولاً ترکیبی از موارد زیر است:

  • آموزش مدیریت برای والدین
  • روان درمانی (گفتار درمانی)
  • مداخلات مدرسه

آموزش مدیریت والدین

آموزش مدیریت والدین (PMT) درمان اولیه برای رفتارهای مخالف کودک است.این روش به والدین می آموزد که چگونه رفتارهای ناخواسته را کاهش دهند و رفتارهای سالم را با استفاده از تقویت مثبت برای مدیریت آن ها تقویت کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: عوارض تحریک مغناطیسی مغز rTMS از نظر متخصص روانپزشک

انواع مختلفی از برنامه های آموزشی وجود دارد که معمولاً چندین جلسه در طول چند هفته طول می کشد تا تکمیل شوند. در طول جلسات، والدین یاد می گیرند که چگونه رفتارهای مشکل ساز و همچنین تعاملات مثبت را شناسایی کنند و در صورت لزوم برای تنبیه یا تشویق از آن ها کمک بگیرند.

روان درمانی و مشاوره برای کودکان

روان درمانی (گفتار درمانی) اصطلاحی برای انواع تکنیک های درمانی است که هدف آن کمک به شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای آزاردهنده است. جلسات با یک مشاور اطفال می تواند حمایت، آموزش و راهنمایی را برای کودک و خانواده شما فراهم کند.

انواع رایج روان درمانی که به درمان این اختلال کمک می کند عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT):

این یک نوع درمان فردی ساختاریافته و هدفمند است. یک درمانگر یا روانشناس به کودک شما کمک می کند تا با دقت بیشتری به افکار و احساسات خود نگاه کند و کودک شما درک کند که افکار او چگونه بر اعمال او تأثیر می گذارد.

از طریق رفتار درمانی شناختی، کودک شما می تواند افکار و رفتارهای منفی را از بین ببرد و یاد بگیرد که الگوها و عادات فکری سالم تری اتخاذ کند.آموزش مدیریت خشم بر اساس درمان شناختی رفتاری در درمان مشکلات خشم در کودکان مبتلا به ODD مفید است. برای کودکان بزرگتر، آموزش مهارت های حل مسئله و یادگیری، راهبردهای درمانی مفیدی هستند.

درمان خانواده محور:

این درمان برای کودکان مبتلا به ODD و مراقبان آن ها است. در طول این درمان، فرزند و خانواده شما برای جلسات روان درمانی، آموزش در مورد ODD، و بهبود مهارت های ارتباطی و حل مسئله گرد هم می آیند. این می تواند عواملی را در خانواده شما شناسایی کند که ممکن است به رفتارهای پرخاشگرانه کمک یا آن ها را تشدید کند.

این مطلب را نیز بخوانید: روانپزشک کودک و نوجوان

مداخلات مبتنی بر مدرسه برای اختلال نافرمانی-ODD

مداخلات حمایتی برای بهبود عملکرد مدرسه، روابط با همسالان و مهارت‌های حل مسئله در درمان اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان مفید است.

اختلال نافرمانیODD

این مداخلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش و ابزارهایی برای معلم(های) فرزندتان برای بهبود رفتار آن ها در کلاس درس
  • تکنیک هایی برای جلوگیری یا تشدید رفتار مخالف

راه های دیگری برای کمک به فرزندتان برای پیروی از قوانین کلاس درس و تعاملات قابل قبول اجتماعی.

درمان دارویی اختلال نافرمانی مقابله ای

اگرچه هیچ دارویی به طور رسمی برای درمان اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان تایید نشده است، مشاور یا روانپزشک کودک شما ممکن است داروهای خاصی را برای درمان سایر علائمی که ممکن است داشته باشد، مانند ADHD، OCD یا افسردگی تجویز کند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
تفاوت روانپزشک با متخصص اعصاب و روان

این مطلب را نیز بخوانید: مرکز نوروفیدبک

شروع زودهنگام درمان اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان مهم است. اولین قدم در درمان این است که با یک مشاور اطفال یا ارائه دهنده سلامت روان صحبت کنید. از پرسیدن سوالات مشاور خود نترسید. آن ها همیشه آماده کمک به شما هستند.

به یاد داشته باشید که در صورت عدم درمان علائم این اختلال بدتر می شود. پس همین حالا نوبت خود را در مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام رزرو کنید.

علائم و نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان چیست؟

علائم و نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان معمولاً در حدود 8 سالگی شروع می‌شود. این علائم در سنین 5 تا 10 سالگی ثابت می ماند و اغلب (اما نه همیشه) پس از نوجوانی فروکش می کند.

علائم و نشانه های ODD را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد:

  • عصبانیت و تحریک پذیری
  • رفتار مخالف و سرکشی
  • انتقام جویی

علاوه بر این، بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی بد خلق هستند، به راحتی ناامید می شوند و اعتماد به نفس پایینی دارند. آن ها همچنین ممکن است از مواد مخدر و الکل سوء استفاده کنند.

  1. عصبانیت و تحریک پذیری

علائم خشم و تحریک پذیری بخش بزرگی از تشخیص ODD است. اگر کودک شما دارای اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان است، ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • به راحتی کنترل خود را از دست دهد و عصبی شود.
  • اغلب عصبانی یا ناراحت هستند.
  • بسیار حساس، تحریک پذیر است و به راحتی از دیگران ناراحت یا وارد تنش می شود.
  • اغلب رفتار بی ادب یا بی احترامی دارد
  1. نافرمانی و رفتار سرکش دارد

رفتار مخالفت آمیز و نافرمانی یکی از علائم اصلی اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان است. اگر فرزند شما این اختلال را داشته باشد، ممکن است:

این مطلب را نیز بخوانید: تفاوت روانپزشک با متخصص اعصاب و روان

  • مشاجره بیش از حد با هر بزرگسال، از جمله خودتان داشته باشد.
  • نقض مداوم قوانین.
  • با درخواست های شما همراهی نکند.
  • دیگران را به خاطر اشتباهات خودش سرزنش کند.
  • تلاش عمدی برای آزار و اذیت و آزار دیگران.
  1. انتقام جویی

کودکان مبتلا به این اختلال اغلب بسیار کینه توز هستند و به دنبال انتقام گیری هستند.

  • فرزند شما کینه توز و انتقام جو است.
  • کودک شما زمانی که عصبانی یا غمگین است کلمات بدی می گوید.

آنچه در مورد این اختلال رفتاری قابل توجه است این است که اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان معمولاً با یک اختلال رفتاری یا روانی دیگر همراه است. این اختلالات معمولا یکی از موارد زیر است:

  • اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD)
  • اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)
  • اختلالات یادگیری
  • اختلالات خلقی، مانند افسردگی
  • اختلالات تکانشی
  • اختلال پرخاشگری

اگر ODD به درستی تشخیص داده نشود و درمان نشود، رفتارهای سرکشی می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.البته تحقیقات نشان داده است؛. حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به ODD، در صورت عدم درمان، دچار یک بیماری رفتاری جدی تری به نام اختلال سلوک می شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی درمان عدم تمرکز کودکان با دستگاه نوروفیدبک

بنابراین، اگر هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، همین حالا با یک مشاور اطفال نوبت رزرو کنید.

چه چیزی باعث اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) می شود؟

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این اختلال می شود. محققان و پزشکان بر این باورند که ممکن است یک سری مسائل ژنتیکی، محیطی و بیولوژیکی در این زمینه نقش داشته باشند.

کودکان مراحل مختلف رشد عاطفی را از تولد تا بزرگسالی پشت سر می گذارند. گذراندن موفقیت آمیز این مراحل به رشد و رشد عاطفی کودک کمک می کند. با این حال، کودکانی که استقلال را از والدین خود نمی آموزند، ممکن است بیشتر به این اختلال مبتلا شوند. این مشکلات دلبستگی می تواند از سال های اولیه کودکی، یعنی دوران نوزادی شروع شود.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
متخصص روانپزشک و درمان اختلالات سالمندان

همچنین کودکانی که در محیطی ناسالم یا منفی بزرگ می شوند، ممکن است تأثیرات آن را در رفتار خود جذب کنند. والدین بیش از حد سخت گیر یا منفی باف ممکن است باعث ایجاد رفتار نادرست شوند.به این ترتیب، ODD ممکن است از تمایل کودک به “توجه” ناشی شود.

چندین عامل دیگر ممکن است با ODD مرتبط باشند. این شامل:

  • سبک فرزندپروری سهل گیرانه که هیچ مرز مشخصی برای رفتار مناسب ندارد
  • استرس یا اختلال در زندگی خانوادگی

اما به طور کلی این عوامل عبارتند از:

عوامل ژنتیکی:

تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک تقریباً 50 درصد بر این اختلال تأثیر دارد. بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD دارای اعضای خانواده با شرایط سلامت روان مشابه هستند، از جمله اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیت.

این مطلب را نیز بخوانید: شاخص های سلامت روان در کودکان

علاوه بر این، بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به ODD همچنین دارای سایر اختلالات سلامت روان مانند ADHD، اختلالات یادگیری، افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند که نشان دهنده ارتباط ژنتیکی بین این شرایط است.

عوامل بیولوژیکی:

برخی از مطالعات نشان می دهد که تغییرات در مناطق خاصی از مغز کودک شما می تواند منجر به اختلالات رفتاری شود.

علاوه بر این، ODD با مشکلاتی در برخی از انتقال دهنده های عصبی مرتبط است، که به سلول های عصبی در مغز کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر این مواد شیمیایی از تعادل خارج شوند یا به درستی کار نکنند، پیام ها ممکن است به درستی مخابره نشوند و در نتیجه علائم این اختلال ایجاد شود.

فاکتورهای محیطی:

بزرگ شدن در یک خانواده پر هرج و مرج، والدین روان رنجور، قرار گرفتن در معرض آسیب های جسمی و عاطفی دوران کودکی و فرزندپروری ناسازگار، همگی می توانند در ایجاد ODD نقش داشته باشند. علاوه بر این، طرد شدن از سوی همسالان و دوستان، فقر، خشونت محله و سایر عوامل اجتماعی یا اقتصادی ناپایدار ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

آخرین کلام

اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) یک اختلال رفتاری است که در آن کودک الگویی از حالت‌های خشمگین یا بداخلاقی، رفتارهای سرکش یا ستیزه‌جویانه و خشم نسبت به شخصیت‌های اقتدار را نشان می‌دهد. ODD باعث اختلال در عملکرد روزانه کودک، از جمله مدرسه و فعالیت های مربوط به خانواده می شود. همچنین برقراری ارتباط با همسالانش را برای او دشوار می کند.

این مطلب را نیز بخوانید: اختلالات تیک Tic Disorders

افراد مبتلا به این اختلال اغلب مخالفت خود را با سرکشی یا مشاجره با والدین، معلمان یا سایر بزرگسالان نشان می دهند. اگر شدت رفتار سرکش کودک بیش از حد طبیعی برای سن او باشد و بیش از 6 ماه ادامه یابد، ممکن است تشخیص ODD در نظر گرفته شود.

تخمین زده می شود که 2 تا 16 درصد از کودکان و نوجوانان به این اختلال مبتلا هستند.شیوع آن در پسران بیشتر است. اختلال نافرمانی مقابله ای در نوجوانان، در پسران و دختران به طور مساوی رخ می دهد. معمولا در سن 8 سالگی شروع می شود. مشکلات رشدی یا رفتار های آموخته شده ممکن است باعث ODD شود.

مرکز روانشناسی و روانپزشکی آرام زیر نظر دکتر فرامرز ذاکری با کادر پزشکی مجرب و متخصص از بهترین و مناسب ترین برنامه درمانی برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای استفاده می کند. با درمان زودهنگام، می توانید از بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید. اگر کودک شما نیاز به کمک تخصصی روانشناس کودک دارد، با کلینیک آرام تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 5 =

02122260067