انواع اختلالات یادگیری در کودکان

اختلال نافرمانی در کودکان
اختلال نافرمانی در کودکان و مخالف بودن با دیگران
آوریل 29, 2024
اضطراب کودکان و تاثیر نوروفیدبک
اثربخشی نوروفیدبک در کاهش اختلالات اضطرابی در کودکان
می 14, 2024

انواع اختلالات یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری (LD) در کودکان بر توانایی کودک در یادگیری و استفاده از مهارت های تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی تأثیر می گذارد که ناشی از تفاوت در نحوه کار مغز کودک می باشد و با هوش یا تلاش فرد ارتباطی ندارند. انواع مختلفی از اختلالات یادگیری وجود دارد، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • نارساخوانی: مشکلی در خواندن است که با مشکل در تشخیص صداها، ترکیب صداها برای ایجاد کلمات و درک معنی کلمات و جمله ها مشخص می شود.
  • اختلال در نوشتن: مشکلی در نوشتن است که با مشکل در شکل دادن حروف، املا، جمله بندی و ایده پردازی مشخص می شود.
  • اختلال در ریاضی: مشکلی در ریاضی است که با مشکل در درک مفاهیم ریاضی، انجام محاسبات و حل مسائل مشخص می شود.
  • اختلال پردازش شنوایی: مشکلی در پردازش اطلاعات شنوایی است که می تواند بر توانایی فرد در درک گفتار، دنبال کردن دستورالعمل ها و به خاطر سپردن اطلاعات شنوایی تأثیر بگذارد.
  • اختلالات یادگیری غیرکلامی: مشکلاتی در مهارت های غیرکلامی مانند هماهنگی حرکتی، پردازش فضایی و درک و استفاده از زبان بدن است.

اختلالات یادگیری می تواند به روش های مختلفی بر کودکان تأثیر بگذارد. آنها ممکن است در مدرسه با مشکل مواجه شوند، عزت نفس پایینی داشته باشند و از اضطراب و افسردگی رنج ببرند. با این حال، با حمایت و مداخلات مناسب، اکثر کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند یاد بگیرند و به پتانسیل کامل خود برسند. در ادامه این مقاله که توسط تیم تولید محتوا بهترین روانپزشک کودکان تهران، دکتر فرامرز ذاکری تهیه شده است به بررسی این موضوع می پردازیم.

اختلالات یادگیری

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری LD باهوش هستند و می‌توانند یاد بگیرند، اما ممکن است برای یادگیری مهارت‌هایی که برای اکثر افراد آسان است، به زمان و تلاش بیشتری نیاز داشته باشند. انواع مختلفی از LD وجود دارد، اما برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • دیسلکسیا:این شایع‌ترین نوع اختلالات یادگیری LD است و بر خواندن تأثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به دیسلکسیا ممکن است در درک صداها در کلمات، ترکیب صداها برای ساخت کلمات و خواندن با سرعت و روان مشکل داشته باشند.
  • دیسگرافیا:این اختلال بر نوشتن تأثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به دیسگرافیا ممکن است در تشکیل حروف، املا کلمات، نگارش جمله‌ها و خواندن دست خط خود مشکل داشته باشند.
  • دیسکالکولیا:این اختلال بر ریاضی تأثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به دیسکالکولیا ممکن است در درک اعداد، یادگیری عملیات ریاضی و حل مسائل ریاضی مشکل داشته باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال اضطراب جدایی کودکان

هیچ درمانی برای اختلالات یادگیری LD وجود ندارد، اما درمان‌های موثری وجود دارد که می‌تواند به کودکان مبتلا به LD در یادگیری و رسیدن به پتانسیل کامل خود کمک کند. درمان‌های اختلالات یادگیری LD شامل آموزش فردی، آموزش جبرانی و فناوری کمکی است.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
تشخیص اختلالات اضطرابی از نظر متخصص روانپزشک

اگر نگران هستید که فرزندتان ممکن است اختلالات یادگیری LD داشته باشد، مهم است که با یک متخصص واجد شرایط مانند روانشناس مدرسه یا معلم آموزش ویژه صحبت کنید. آنها می‌توانند فرزند شما را ارزیابی کنند تا مشخص کنند که آیا او LD دارد و در صورت وجود، برنامه آموزشی مناسب را برای او توصیه کنند.

شایع ترین اختلالات یادگیری

علت اختلالات یادگیری LD ناشناخته است، اما احتمالاً ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی است. اختلالات یادگیری LD ممکن است در خانواده‌ها ارثی باشد و برخی از عوامل مرتبط با افزایش خطر ابتلا به اختلالات یادگیری LD عبارتند از تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد و قرار گرفتن در معرض سموم مانند سرب. شایع ترین اختلالات یادگیری عبارتند از:

  • دیسلکسیا یک اختلال یادگیری است که بر خواندن تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به دیسلکسیا مشکل دارند. در درک رابطه بین حروف و صداها، که خواندن را دشوار می کند. آنها همچنین ممکن است در خواندن روان، نوشتن صحیح و یادگیری کلمات جدید مشکل داشته باشند.
  • اختلال ریاضی، که به آن دیسکالکولیا نیز می گویند، یک اختلال یادگیری است که بر توانایی افراد در انجام محاسبات ریاضی تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اختلال ریاضی ممکن است در درک مفاهیم ریاضی مانند ارزش مکانی، کسر و جمع و تفریق مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در انجام محاسبات ساده، مانند جمع کردن یا کم کردن اعداد، مشکل داشته باشند.
  • اختلال پردازش شنوایی، که به آن APD نیز می گویند، یک اختلال یادگیری است که بر توانایی افراد در پردازش اطلاعات شنوایی تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به APD ممکن است در درک گفتار در محیط های پر سر و صدا، دنبال کردن دستورالعمل ها یا تشخیص تفاوت بین صداها مشکل داشته باشند.
  • اختلال پردازش دیداری، که به آن VPD نیز می گویند، یک اختلال یادگیری است که بر توانایی افراد در پردازش اطلاعات دیداری تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به VPD ممکن است در درک اطلاعاتی که می بینند، مانند حروف، کلمات یا اعداد مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در هماهنگی چشم و دست یا درک عمق مشکل داشته باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: موتیسم یا لالی انتخابی در کودکان

اگر نگران هستید که فرزندتان ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد، با بهترین روانپزشک کودکان، دکتر فرامرز ذاکری تماس بگیرید که می تواند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا فرزندتان اختلال یادگیری دارد و اگر چنین است، چه نوع حمایتی نیاز دارد.

داروی درمان اختلال یادگیری

در حال حاضر هیچ داروی قطعی برای اختلال یادگیری وجود ندارد. با این حال، داروهایی می توانند برای کمک به مدیریت برخی از علائم مرتبط با اختلالات یادگیری، مانند بی‌قراری، مشکل در تمرکز و اضطراب تجویز شوند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
متخصص روانپزشک و درمان اعتیاد

مهم است که به یاد داشته باشید که داروها درمانی برای اختلال یادگیری نیستند و نباید جایگزین مداخلات آموزشی و رفتاری باشند. برخی از داروهایی که ممکن است برای درمان علائم اختلالات یادگیری استفاده شوند عبارتند از:

  • محرک ها: این داروها می توانند به افزایش توجه و تمرکز کمک کنند. نمونه هایی از محرک ها عبارتند از ریتالین، Adderall و Dexedrine.
  • داروهای ضد افسردگی: این داروها می توانند به کاهش علائمی مانند اضطراب و افسردگی کمک کنند که اغلب با اختلالات یادگیری همراه هستند. نمونه هایی از داروهای ضد افسردگی عبارتند از Prozac، Zoloft و Paxil.
  • داروهای ضد اضطراب: این داروها می توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند.
  • تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دارو برای یک فرد مبتلا به اختلال یادگیری مناسب است یا خیر، باید توسط پزشک متخصص با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند:
  • نوع و شدت علائم
  • سابقه پزشکی فرد
  • سایر داروهایی که فرد مصرف می کند
  • ترجیحات فرد و خانواده

انواع اختلالات یادگیری در کودکان

مهم است که با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات بالقوه مصرف هر دارویی صحبت کنید. با بهترین روانپزشک در تهران، دکتر فرامرز ذاکری در ارتباط باشید.

درمان اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

اختلالات یادگیری می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی کودکان داشته باشد. آنها می توانند یادگیری در مدرسه، ایجاد و حفظ روابط و رسیدن به اهداف را دشوار کنند. با این حال، با حمایت و مداخلات مناسب، اکثر کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند یاد بگیرند که بر چالش های خود غلبه کنند و به موفقیت برسند. درمان اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی معمولاً شامل موارد زیر است:

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال وسواس فکری و عملی کودکان

  • دسترسی به آموزش ویژه: این امر به دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری LD خدمات و حمایتی را ارائه می‌دهد که برای موفقیت در مدرسه به آنها نیاز دارند. آموزش ویژه ممکن است شامل آموزش انفرادی یا گروهی کوچک، کمک در کلاس درس یا فناوری‌های کمکی باشد.
  • مداخلات آموزشی: این مداخلات به دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری LD مهارت‌ها و استراتژی‌های خاصی را برای غلبه بر ناتوانی‌های یادگیری خود آموزش می‌دهد. مداخلات آموزشی ممکن است شامل آموزش خواندن، آموزش نوشتن یا ریاضیات باشد.
  • درمان: درمان می‌تواند به دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری LD کمک کند تا با چالش‌های عاطفی و اجتماعی اختلالات یادگیری LD مقابله کنند. درمان ممکن است شامل مشاوره فردی یا گروهی باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر کودک مبتلا به اختلالات یادگیری LD منحصر به فرد است و هیچ رویکرد درمانی برای همه مناسب نیست. بهترین راه برای کمک به یک دانش‌آموز مبتلا به اختلالات یادگیری LD همکاری با تیم آموزشی او برای ایجاد یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای فردی او است. در اینجا چند نکته اضافی برای والدین و معلمان برای کمک به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری  LD آورده شده است:

  • یک محیط یادگیری مثبت و حمایتی ایجاد کنید.
  • بر نقاط قوت کودک تمرکز کنید و عزت نفس او را تقویت کنید.
  • با کودک خود در مورد اختلالات یادگیری او به طور باز و صادقانه صحبت کنید.
  • از انتظارات واقع بینانه داشته باشید و برای پیشرفت های کوچک جشن بگیرید.
  • از منابع و پشتیبانی موجود در جامعه خود استفاده کنید.
حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
متخصص روانپزشک و درمان حمله ی پانیک

آیا اختلال یادگیری در کودکان قابل درمان است

اختلال یادگیری در کودکان با درمان قابل رفع کامل نیست، اما با مداخلات مناسب می توان به طور قابل توجهی بهبود یافت و به آنها کمک کرد تا به پتانسیل کامل خود برسند. هدف از درمان اختلال یادگیری ارائه ابزارها و استراتژی هایی به کودک برای غلبه بر چالش های یادگیری و موفقیت در مدرسه و زندگی است. برخی از متداول ترین مداخلات برای اختلال یادگیری عبارتند از:

این مطلب را نیز بخوانید: اختلال افسردگی کودکان

  • آموزش جبرانی: این نوع آموزش شامل دستورالعمل فردی برای کمک به کودک در زمینه هایی است که در آنها با مشکل مواجه است. آموزش جبرانی می تواند در مدرسه، در یک مرکز خصوصی یا در خانه ارائه شود.
  • فناوری های کمکی: این فناوری ها می توانند به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در انجام وظایف در مدرسه و خانه کمک کنند. به عنوان مثال، نرم افزار خواندن متن به گفتار می تواند به کودکانی که در خواندن مشکل دارند کمک کند و نرم افزار نوشتن می تواند به کودکانی که در نوشتن مشکل دارند کمک کند.
  • اصلاحات رفتاری: این نوع درمان به کودک کمک می کند تا مهارت های مدیریت خود را برای مقابله با چالش های یادگیری و کاهش اضطراب یاد بگیرد.

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند یاد بگیرند و رشد کنند و به موفقیت برسند، با بهترین روانپزشک در تهران، دکتر فرامرز ذاکری در ارتباط باشید.

درمان اختلال یادگیری در کودکان

نوع درمان که برای یک کودک مناسب است به نیازهای فردی او بستگی دارد. یک تیم از متخصصان، از جمله معلم، روانشناس و متخصص آموزش ویژه، می توانند با هم برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای کودک کار کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری باهوش و توانمند هستند. موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • محیط یادگیری آرام و بدون حواس پرتی را فراهم کنید.
  • وظایف را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تر تقسیم کنید.
  • به کودک خود فرصت های زیادی برای تمرین بدهید.
  • مثبت و مشوق باشید.
  • با معلم کودک خود در ارتباط باشید و در مورد پیشرفت او صحبت کنید.

با صبر، شکیبایی و حمایت، می توانید به فرزندتان کمک کنید تا بر اختلال یادگیری خود غلبه کند و به پتانسیل کامل خود برسد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

02122260067