روانپزشک کودک و نوجوان

بهترین روانپزشک کودک و نوجوان باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ یک روانپزشک خوب باید از چه متد ها و روش هایی برای درمان اختلالات کودکان و نوجوانان استفاده کند؟

روانپزشک کودک تهران

همانطور که می دانید یک از بهترین ها در زمینه روانپزشکی کودک و نوجوان دکتر ذاکری می باشد.

بنابراین اگر در تهران به دنبال یک روانپزشک و روانشناس حرفه ای هستید می توانید از مشاوره و خدمات کلینیک دکتر ذاکری استفاده کنید.

به عنوان والدین، ​​شما اولین افرادی هستید که متوجه اختلالات عاطفی و رفتاری کودکتان خواهید شد. اگرچه این مسئله می تواند کاملاً نگران کننده باشد، اما مهم این است که بتوانید با فرزند خود به روشی آرام و ملایم صحبت کنید.

باز کردن درهای برقراری ارتباط می تواند به کودک شما کمک کند تا احساسات خود را در یک محیط امن، مطمئن بیان کند.

روانپزشک کودک یک پزشک دارای مجوز پزشکی است که با موفقیت دانشکده پزشکی و یک کورس های بالینی را در روانپزشکی عمومی و روانپزشکی کودکان به اتمام رسانده است. به عنوان بخشی از الزامات، روانپزشک کودک باید مجوزهای مربوط به مجوزهای هیئت مدیره ایالت خود را در حوزه تخصصی خود بگذراند.

در کلینیک روانپزشک کودک و نوجوان به تشخیص و ارزیابی رفتار و ذهنیت کودک شما پرداخته می شود.

روان درمانی های فردی، خانواده، فرزند والدین و گروهی؛ ارزیابی روانشناسی و مشاوره؛ مدیریت دارو؛ و مشاوره با مدارس، خدمات اجتماعی یا سایر آژانس هایی که به بیماران کلینیک خدمت می کنند از جمله این خدمات هستند.

روانپزشک

دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید فرزند خود را نزد روانپزشک کودک و نوجوان ببرید. به عنوان مثال، اگر گمان می کنید که کودک شما از یک اختلال روانشناختی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی بالینی، اختلال وسواس و اجباری، اختلالات خوردن، افسردگی منیک و غیره رنج می برد، روانپزشک کودک می تواند به فرزند شما کمک کند تا وضعیت خود را به طور موثری مدیریت کند. به علاوه، اگر فرزند شما استرس زیادی در خانه یا مدرسه تجربه کرده است، روانپزشک کودک می تواند کمک خوبی باشد.

دلایل مراجعه کودک به روانپزشک

چه دلایلی باعث می شود تا کودکتان را نزد بهترین روانپزشک کودک تهران ببرید؟ اگر کودک شما دارای علائم و اختلالات زیر باشد به یک روانپزشک نیاز دارد:

  • افسردگی دوران کودکی یا افسردگی دوران نوجوانی و یا قبل از دوران نوجوانی
  • اضطراب شدید دوران کودکی یا اضطراب دوران نوجوان
  • رفتارهای خودآزارنده
  • روان گسیختگی
  • اختلال در خوردن
  • اختلال رفتاری شدید
  • تروما یا سایر اختلالات مرتبط با استرس
  • مشکلات عاطفی یا روحی که یک بیماری جسمی را بدتر می کند.

روانپزشکان پزشکانی هستند که آموزش و مهارت خاصی در تشخیص و معالجه بیماری روانی و مشکلات عاطفی دارند.

برخی از روانپزشکان، متخصص بیماری ها و اختلالات کودکان اند. این بدان معنی است که آنها در مشکلات روحی و عاطفی که ممکن است کودکان و نوجوانان از آن عبور کنند، تخصص بیشتری داشته باشند.

 کلینیک اضطراب کودکان و نوجوانان

در کلینیک مخصوص اضطراب کودکان و نوجوانان چه روش ها و متد های درمانی استفاده می شود؟

داروهایی که برای درمان اضطراب در کودکان هستند بازدارنده های reuptake  سروتونین یعنی همان داروهای ضد افسردگی می باشند. مطالعه های انجام شده نشان می دهد که این داروها بسیار مؤثر هستند و می توانند تاثیر بسیار خوبی در روند درمان اختلالات ناشی از اضطراب کودکان داشته باشند. با ارزیابی درست و مناسب، استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند یکی از روش های درمانی باشد. البته دوز و مقدار تجویز دارو بسیار مهم است که حتما باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

این کلینیک به درمان به برخی اختلالات خاص از جمله اختلالات خوردن، سندرم Tourette، کودکانی را که به طور دو قلو با تشخیص روحی و روانی روبرو هستند، جوانان به خطر افتاده از نظر پزشکی، کودکان در سن پیش دبستانی و درمانی برای مدیریت موثر OCD کودکان و … می پردازد.

بسیاری از کودکان ترس و نگرانی دارند و ممکن است گاهگاهی احساس غم و اندوه و ناامیدی کنند. ترسهای شدید ممکن است در زمانهای مختلف رشد کند. به عنوان مثال، کودکان نوپا غالباً از دوری از والدین خود بسیار پریشان هستند، حتی اگر تحت مراقبت باشند. اگرچه ترس و نگرانی در کودکان معمول است، اما اشکال مداوم یا شدید ترس و غم می تواند ناشی از اضطراب یا افسردگی باشد.

از آنجا که علائم در وهله اول شامل افکار و احساسات است، به آنها اختلالات درونی کننده گفته می شود.

وقتی کودک ترس و نگرانی را که معمولاً در کودکان خردسال وجود دارد، پشت سر نگذارد یا ترس و نگرانی به قدری باشد که باعث اختلال در مدرسه، خانه یا فعالیت های بازی شود، ممکن است کودک با اختلال اضطرابی تشخیص داده شود.

نمونه هایی از انواع مختلف اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • خیلی دور بودن از والدین ترسیدن (اضطراب جدایی)
  • داشتن ترس شدید در مورد یک چیز یا موقعیت خاص، مانند سگ، حشرات، یا رفتن به دکتر (ترس)
  • خیلی ترسیدن از مدرسه و مکانهایی که مردم در آن هستند (اضطراب اجتماعی)
  • خیلی نگران آینده و اتفاقات بد (اضطراب عمومی)
  • داشتن دوره های تکراری ترس ناگهانی، غیر منتظره و شدید که با علائمی مانند تپش قلب همراه است

اضطراب ممکن است به صورت ترس یا نگرانی باشد، اما همچنین می تواند کودکان را تحریک پذیر و عصبانی کند. علائم اضطراب همچنین می تواند شامل اختلال در خواب، و همچنین علائم جسمی مانند خستگی، سردرد یا معده درد باشد. برخی از کودکان مضطرب نگرانی های خود را پنهان می کنند و بنابراین می توان آن علائم را از دست داد.

آیا نگران هستید که کودک یا نوجوانتان ممکن است دچار اضطراب، افسردگی، مشکلاتی در روابط دوستانه خود با دیگران شود؟ یا درگیر رفتارهای آسیب زا باشد که باعث پریشانی می شود؟

کلینیک روانشناسی کودک

در کلینیک روانشناسی کودک چه کار هایی انجام می دهند. آیا روند درمان در کلینیک روانشناسی کودک با کلینیک روانپزشک کودک و نوجوان متفاوت است؟ در واقع می توان پفت در مرکز روانپزشک کودک و نوجوان روش های متفاوتی برای درمان کودکان استفاده می شود.

ما اینجا هستیم تا به شما و فرزندتان در هر مسئله ای کمک کنیم. از تنظیم و برنامه ریزی برای زندگی تا اضطراب شدید یا افسردگی. ما با ارائه خدمات برترو ارزیابی می توانیم بهترین روش درمان را ارائه دهیم.

ما فقط با استفاده از روشهای درمانی که مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته اند، برنامه های درمانی را اجرا می کنیم که عملی، مثبت و متناسب با کودک و خانواده شما باشد.

چه مشکلات و اختلالاتی را می توانید در مرکز روانپزشک کودک و نوجوان حل کنید؟

  • مشکلات توجه و تمرکز
  •  افسردگی یا مشکلات روحی و روانی
  •  احساس عزت نفس پایین، اعتماد به نفس پایین
  • مشکلات رفتاری از جمله مخالفت های شدید
  • مقابله با مشکلات به وجود آمده بر اثر طلاق یا سایر مشکلات خانوادگی

بیش فعالی

کلینیک اختلال بیش فعالی- نقص توجه

آیا فرزند شما از توان فکری بالایی برخوردار است؟ آیا فرزند شما تیزهوش است؟ یا شاید شما نگران باشید که فرزند شما چطور در مدرسه می ماند! ارزیابی روانسنجی رسمی ممکن است به شما کمک کند. آیا نگران ADHD یا ASD هستید؟ روانشناسان بالینی متخصص و مشاور عصبی روانپزشکی متخصص ما می توانند در این امر یاری رسان شما باشند.

ما همچنین برای کودکان و نوجوانانی که نیاز به تست ضریب هوشی دارند، ارزشیابی ارائه می کنیم، ممکن است مشکل یادگیری داشته باشد و یا ممتاز باشد. ارزیابی دقیق ADHD می تواند در روند درمان بسیاری از اختلالات کارامد است.

علائم ابتلا به بیش فعالی

چه علائمی نشان می دهد که کودک شما مبتلا به بیش فعالی است؟ برای اینکه سریع تر متوجه اختلالات فرزندانتان باشید لازم است تا در مورد علائمی که مشاهده می کنید تحقیق کنید.

خود خواهی

یکی از رفتار های رایجی که در بین افراد مبتلا به بیش فعالی مشاهده می شود خود خود بینی و خود خواهی افراطی می باشد. این افراد قادر به درک نیاز ها و خواسته های اطرافیان نیستند. در این صورت ممکن است علائمی را بروز دهند:

  • گیج شدن. این افراد به راحتی در هنگام صحبت با دیگران و یا در زمان بازی گیج می شوند.
  • نمی توانند منتظر نوبتشان شوند. کودکانی که دچار ADHD هستند نمی توانند در کلاس درس و یا در هنگام بازی منتظر شوند تا نوبتشان بشود.
احساس غم و اندوه شدید

این کودکان به سرعت در برابر شرایط نا مناسب عکس العمل های شدید احساسی نشان می دهند.

بی قراری

این کودکان آرام و قرار ندارند و نمی توانند یک جا آرام بمانند. در شرایطی که مجبور به نشستن در جایی می شوند مدام در حال تحرک در صندلیشان هستند.

نمی توانند آرام بازی کنند.

بی قراری این کودکان باعث می شود تا آن ها نتوانند به آرامی و در سکوت کار های خود را انجام دهند.

وظایف و کار های تمام نشده

کودکانی که دچار ADHD هستند نسبت به موضوعات مختلف بسیار علاقه نشان می دهند. اما اغلب آن ها را نا تمام باقی می گذارند.

برای مثال ممکن است فعالیتی را شروع کنند اما قبل از اینکه آن را به اتمام برسانند سراغ کار دیگری بروند.

عدم تمرکز

کودکانی که دچار بیش فعالی هستند نمی توانند به راحتی تمرکز کنند حتی ممکن است زمانی که با آن ها در حال صحبت هستید ذهنشان پراکنده شود.

اشتباه

کودکانی که دچار این بیماری هستند نمی توانند یک دستور العمل را پیروی کنند و بر اثر بی دقتی و بی توجهی مدام مرتکب اشتباه می شوند.

بهترین دکتر روانپزشک کودکان

گاهی اوقات، کودکان و نوجوانان برای رفع احساسات منفی یا مشکلات خود به کمک نیاز دارند. اگر فکر می کنید کودک یا نوجوان شما آنطور که باید عمل نمی کند، در نظر بگیرید که ممکن است به درمان نیاز داشته باشد.

تنها کمتر از 14٪ از کودکان 5 تا 17 ساله هر سال برای درمان مراجعه می کنند. یک درمانگر خوب می تواند به کودک شما کمک کند تا با مشکلات مختلفی از جمله موارد زیر مقابله کند:

  • شرایط سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی
  • مشکل در کنار آمدن با اختلالات یادگیری
  • درگیری های بین فردی
  • مشکلات با والدین یا دوستان
  • اتفاقات استرس زا مانند طلاق یا مرگ

اما چگونه درمانگر مناسب برای فرزندتان پیدا کنید؟

چگونه بهترین دکتر روانپزشک کودکان را پیدا کنید؟

هنگامی که می دانید چه نوع درمانگر و درمانی برای کودک شما بهترین است، وقت آن است که اقدامات لازم را انجام دهید.

بهترین راه برای یافتن یک درمانگر خوب این است که از اطرافیان خود پرس و جو کنید. شما باید حداقل با سه درمانگر بالقوه مصاحبه کنید، بنابراین پرسیدن از افراد مختلف ایده خوبی است.

هنگام جستجوی بهترین دکتر روانپزشک کودکان از افراد زیر سوال کنید:

  1. روانشناس، مددکار اجتماعی، یا مشاور راهنمایی مدرسه. مدارس معمولاً فهرستی از درمانگران محلی که شهرت خوبی دارند، نگه می ‌دارند.
  2. پزشک اطفال فرزند شما در مدارس، پزشکان اطفال معمولاً فهرستی از درمانگرانی دارند که می شناسند و به آنها اعتماد دارند. اگر آنها سال ها فرزند شما را می شناسند، لیست مناسبی را به شما ارائه می دهند.
  3. دوستان قابل اعتماد، اگر یک دوست خوب تجربه مثبت خود را با یک درمانگر کودک به اشتراک گذاشته است، ممکن است بخواهید با او در مورد آنچه می داند صحبت کنید. اگر به نظر می رسد که درمانگر برای کودک شما مناسب است، می توانید اطلاعات درمانگر را بخواهید و شاید به درمانگر اجازه دهید که بداند چه کسی شما را معرفی کرده است.
  4. اینترنت و گروه های تبلیغاتی. چه به صورت آنلاین و چه حضوری، گروه‌های حمایتی اینترنتی هستند که به طور خاص برای والدین، می ‌توانند انبوهی از اطلاعات باشند.
  5. شرکت بیمه سلامت اگر می خواهید در شبکه بمانید، ممکن است بخواهید از بیمه درمانی خود لیستی از درمانگرانی که بیمه شما را می گیرند بخواهید.

چه سوالاتی باید از بهترین دکتر روانپزشک کودکان پرسیده شود؟

با تکمیل لیست کوتاه شما، وقت آن رسیده است که بهترین دکتر روانپزشک کودکان را انتخاب کنید.

درمانگران اغلب یک مشاوره تلفنی رایگان 20 تا 30 دقیقه ای با مشتریان جدید ارائه می دهند.

اگر به زمان بیشتری نیاز دارید، یا اگر نمی توانید بین دو درمانگر تصمیم بگیرید، می توانید قبل از اینکه تصمیم بگیرید آنها را به فرزندتان معرفی کنید، یک قرار ملاقات برای صحبت بیشتر تعیین کنید.

اکثر درمانگران رویکرد منحصر به فرد خود را برای نحوه کار با کودکان و نوجوانان دارند، بنابراین بهتر است فهرستی از سوالات را بنویسید تا هنگام گفتگو از آنها بپرسید.

همانطور که این لیست را ایجاد می کنید، به آنچه در یک درمانگر به دنبال آن هستید فکر کنید.

مطمئن شوید که می دانید چه چیزی غیرقابل مذاکره است تا بتوانید هر کسی را که معیارهای شما را برآورده نمی کند رد کنید.

انواع روش های درمانی

انواع مختلفی از روش درمان برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. انتخاب روش مناسب برای فرزندتان به سن کودک و دلایل او برای درمان بستگی دارد.

در اینجا برخی از درمان های رایج تر وجود دارد:

بازی درمانی

این نوع درمان برای کودکان دبستانی یا پیش دبستانی که برای مسائل عاطفی به راهنمایی نیاز دارند یا اتفاقات استرس زا را تجربه کرده اند عالی است.

یک درمانگر از اسباب‌بازی‌ ها، عروسک ‌ها، بازی ‌ها یا هنر استفاده می‌ کند تا به کودک شما کمک کند تا احساس خود را بیان کند. در حالی که با هم بازی می کنید، درمانگر می تواند به کودک شما کمک کند تا مشکلات خود را حل کند.

گروه درمانی

اگر کودک شما از نظر اجتماعی مشکلاتی را پشت سر می گذارد، گروه درمانی راهی مناسب برای آنهاست تا مهارت هایی را که برای غلبه بر چالش های اجتماعی خود با دیگران در سطح خود نیاز دارند، بیاموزند.

نوجوان یا فرزند کوچک ‌تر شما می ‌تواند قوانین اجتماعی شدن را در کنار دیگرانی که چالش ‌های مشابهی دارند، بیاموزد و تمرین کند. همچنین ممکن است اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد، به خصوص اگر خجالتی باشند یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند.

خانواده درمانی

اگر خانواده شما دوران سختی را سپری می کند (مانند طلاق، بیماری، مرگ یکی از عزیزان، مشکلات مالی)، خانواده درمانی می تواند به شما در درک بهتر و حمایت از یکدیگر کمک کند.

در طول جلسات ، هر فرد این فرصت را خواهد داشت که احساس خود را در مورد موقعیت و اقدامات یا واکنش های دیگری بیان کند. شما یاد خواهید گرفت که چگونه بهتر ارتباط برقرار کنید، و روابط خود را با یکدیگر از نو خواهید ساخت.

نوروفیدبک درمانی

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که با اندازه گیری امواج مغزی و ارائه سیگنال بازخورد به افراد خود کنترل عملکردهای مغز را می آموزد. نوروفیدبک معمولاً بازخورد صوتی و یا تصویری را ارائه می دهد. بازخورد مثبت یا منفی به ترتیب برای فعالیت های مغزی مطلوب یا نامطلوب تولید می شود. تا به امروز مطالعات زیادی در مورد درمان نوروفیدبک و اثربخشی آن در درمان بسیاری از بیماری ها انجام شده است. نوروفیدبک مانند سایر روش های درمانی مزایا و معایب خاص خود را دارد.

برای اطلاع دقیق در مورد روش های درمانی در بهترین مرکز روانپزشک کودک و نوجوان با کارشناسان ما در تماس باشید.

ژانویه 27, 2024
مهمترین علائم بیش فعالی در کودکان

مهمترین علائم بیش فعالی در کودکان

از آنجایی که بیش فعالی در کودکان به خودی خود با افزایش سن بهبود نمی یابد، در تمام مراحل زندگی و بزرگسالی بیمار می تواند آسیب […]
ژانویه 24, 2024
اختلال وسواس فکری و عملی کودکان

اختلال وسواس فکری و عملی کودکان

اختلال وسواس فکری یا OCD یک اختلال رایج در بین تمام سنین است. کودکان و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در هر مرحله […]
دسامبر 3, 2023
اضطراب در کودکان

همه چیز در مورد اضطراب در کودکان

همه افراد اضطراب را در هر سن و موقعیتی تجربه می‌کنند و در برخی مواقع ممکن است سبب کاهش کارآیی و عملکرد فرد گردد. بسیار دیده […]
آگوست 4, 2019

اختلال رشدی فراگیر اوتیسم Autism Spectrum Disorder (ASD)

مهمترین اختلال رشد در کودکان مربوط به بیماری اوتیسم می شود. در این بیماری کودک توانایی پاسخ دهی به دیگران را در 30 ماه اول زندگی […]
آگوست 4, 2019

اختلال یاد گیری خاص Specific Learning Disorder

این اختلال می تواند یکی از مهارت های عادی فرد را در بر بگیرد. مانند اختلال در یادگیری خواندن، نوشتن. اختلال یادگیری خاص اغلب با ADHD […]
آگوست 4, 2019

اختلال لکنت زبان

اختلال آشکار در ریتم گفتار کودکان را لکنت زبان می گویند. در برخی از کودکان مکث روی برخی از حروف و واژگان وجود دارد که بسیار […]
آگوست 4, 2019

اختلالات تیک Tic Disorders

تیک ها به عنوان حرکات ناگهانی، سریع ،تکراری ،کلیشه ای یا صوت های نا ملموس تعریف می شوند. تیک اگرچه به عنوان غیر ارادی انجام می […]
آگوست 4, 2019

اختلال افسردگی کودکان

آگوست 4, 2019

شب ادراری

شب ادراری، به صورت تخلیه ناگهانی ادرار توسط کودکان انجام می گیرد. این اختلال معمولا در سن 5 سالگی شروع می شود، زمانی که از پوشک […]
آگوست 4, 2019

اختلال فوبیا در کودکان

ترس مرضی یا همان فوبیا نه تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز به وجود می آید. در واقع اگر این اختلال در کودکی درمان نشود […]
آگوست 4, 2019

اختلال اجتماعی (ارتباطی) Communication Disorders

محصور کردن گفتار، زبان یا ارتباطات اجتماعی که در اوایل رشد کودک شروع می شود، می توان اختلال اجتماعی باشد که تا زمان دانشگاه یا بیشتر […]
آگوست 4, 2019
اختلال اضطراب جدایی کودکان

اختلال اضطراب جدایی کودکان

اضطراب جدایی نوعی ترس شدید برای جداشدن یا از دست دادن یک عزیز معرفی می‌ شود. این نوع اضطراب معمولا در نوزادان و کودکان نوپا وقتی […]
آگوست 4, 2019

اختلال بیش فعالی همراه با کاستی توجه Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)

ADHD با بی توجهی مداوم ، بیش فعالی و تحریک پذیری متناقض با مرحله رشد کودک و نوجوان مشخص می شود. سه زیر شاخه از ADHD […]
02122260067