جدیدترین روش های افزایش اعتماد به نفس با نوروفیدبک

اضطراب کودکان و تاثیر نوروفیدبک
اثربخشی نوروفیدبک در کاهش اختلالات اضطرابی در کودکان
می 14, 2024
استرس کودکان
5 راهکار برای درمان استرس کودکان
ژوئن 1, 2024

جدیدترین روش های افزایش اعتماد به نفس با نوروفیدبک

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس یکی از دغدغه های اکثریت جوامع است. چرا که داشتن اعتماد به نفس بالا منجر به اتفاقات و موفقیت های بسیاری در زندگی افراد می شود و نداشتن آن میتواند منجر به تجربیات ناخوشایند شود.

در این مطلب سعی داریم به تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم نورو فیدبک بر افزایش اعتماد به نفس بپردازیم. در ادامه از روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع، راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان و کودکان و نوجوانان خواهیم گفت.

همچنین در ادامه مطلب می توانید هفت تمرین برای افزایش اعتماد به نفس را مشاهده کنید و برای کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس خود، آنها را مدام تمرین کنید.اگر شما هم به دنبال راهکار افزایش اعتماد به نفس و یا درمان اعتماد به نفس پایین در نوجوانان خود هستید، مطالعه مطلب را از دست ندهید.

نوروفیدبک بر افزایش اعتماد به نفس چه تاثیری دارد؟

نرورفیدبک یک روش درمانی غیر تهاجمی است که از نمایش امواج مغزی برای آموزش تنظیم عملکرد استفاده می کند. در این روش سعی می شود تا فرد یاد بگیرد چطور امواج مغزی خود را تغییر دهد. تحقیقات نشان داده که درمان به وسیله نوروفیدبک می تواند باعث بهبود عملکرد، کمک به بهبود مهارت ها، کاهش اضطراب شود که تمامی این موارد باعث افزایش عزت نفس و در نهایت اعتماد به نفس شخص خواهد شد.

مقالات بسیاری تاثیرات زیاد نوروفیدبک بر درمان عدم تمرکز کودکان، اختلالات اضطرابی و بیش فعالی کودکان را نشان میدهد که درمان تمامی این اختلالات میتواند باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان شود.

اما توجه داشته باشید که نوروفیدبک برای افرادی مناسب است که به درمان های معمول پاسخ نمی دهند. روشهای بسیاری برای رشد اعتماد به نفس وجود دارد. شما می توانید با یکسری تمرین که در ادامه برایتان می آوریم کمک به رشد اعتماد به نفس خود کنید.

پیشنهاد میکنیم در کنار این تمرین ها از کمک روانپزشک و روانشناس نیز غافل نشوید.

چند روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع:

اگر شما هنگامی که در جمعی قرار میگیرد، دستانتان سرد می شود، صدایتان میلرزد و نمی توانید در جمع، خودتان باشید، شما دارید علائم کمبود اعتماد به نفس را تجربه می کنید. شاید اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس این باشد به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید و یا آزمون و تست های اعتماد به نفس انجام دهید و سپس تمرینات زیر را انجام دهید.

در ادامه برای شما هفت تمرین برای افزایش اعتماد به نفس آورده شده .برای کنترل و بهبود این وضعیت حتما تمرینات عملی اعتماد به نفس را انجام دهید:

تمرین اعتماد به نفس درخانه

قبل از این که وارد جمعی شوید، می توانید در خانه جلوی آینه بایستید و با صدای بلند صحبت کنید. یکی دیگر از تمرین هایی که می توانید انجام دهید، این است دفتری تهیه کنید و تمام ویژگی های مثبتی که در خود می بیند را بنویسید و هرشب آنها را مرور کنید.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
اختلال اضطراب جدایی کودکان

مقایسه نکنید

براساس نظریه ی مقایسه ی اجتماعی، مقایسه کردن طبیعی است؛ اما به این مورد توجه داشته باشید که مقایسه به خودی خود نتنها به شما کمکی نمی کند بلکه تاثیری مخرب دارد. به خود یادآوری کنید که زندگی رقابت نیست و هرکسی نقاط قوت و ضعف خود را دارد.

قدرت نه گفتن را تمرین کنید

اگر کسی درخواستی از شما داشت که خلاف میل شما بود، درخواست او را رد کنید و نه بگویید. با این کار شما چهارچوب های خود را محکم تر می کنید. نه گفتن به درخواست هایی که باعث آسیب به شما یا کم شدن اعتماد به نفس شما می شود هیچ اشکالی ندارد.

روی زبان بدن خود کار کنید

حالت بدن ما روی درک مغز تاثیر دارد و مغز بر اساس آن واکنش نشان میدهد.پس حتما دقت کنید که شانه های خود را به عقب بکشید. محکم قدم بردارید، به روبه رو نگاه کنید و با صدای رسا صحبت کنید.

موقعیت شناس باشید

قبل از حرف زدن، کلام خود را مزه مزه کنید و در صورتی که موقعیت مناسبی بود بازگو کنید. اینکار باعث می شود که مخاطبتان به صحبت شما اهمیت بدهد که باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

دیدگاه سیاه و سفید خود را کنار بگذارید

داشتن دیدگاه سیاه و سفید باعث محدودیت شما می شود.در زندگی سعی کنید انعطاف پذیر باشید واتفاقات و در موقعیت های پیش آمده را سریع قضاوت نکنید و برچسب زنید.

از ورزش برای افزایش اعتماد به نفس غافل نشوید

یکی از بهترین و موئثر ترین راه ها برای افزایش اعتماد به نفس ورزش کردن است. ورزش منظم منجر به بهبود عملکرد مغز و سلامت روان شما شده و در نهایت باعث می شود شما نسبت به خودتان حس بهتری داشته باشید.

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

چه کارهایی می توانید برای بالابردن اعتماد به نفس کودک خود انجام دهید؟

اعتماد به نفس کودکان یکی از تاثیرگذارترین موارد در طول رشد آنهاست چرا که کودکان با اعتماد به نفس در نهایت به بزرگسالانی تبدیل می شوند که خودشان را به خوبی می شناسند، برای توانمندی های خود ارزش قائلند و در نهایت در زندگی فردی و کاری موفق هستند.

چه کارهایی می توانید برای بالابردن اعتماد به نفس کودک خود انجام دهید؟

تا به اینجا از اهمیت اعتماد به نفس در کودکان آگاه شدید. توجه داشته باشید که شما به عنوان والد نقش بسیار مهمی در رشد اعتماد به نفس کودک خود خواهید داشت. برای افزایش این مهم می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. سعی کنید در بین شلوغی های زندگی زمانی را به کودک خود اختصاص دهید و با او وقت بگذرانید.
  2. هنگام گفت و گو با کودک خود به حرف های او توجه کنید و با کودک وارد مکالمه شوید.
  3. هنگام صحبت با کودک از جملاتی مثل از تو ممنونم، بهت افتخار میکنم، تو برای من مهم هستی، خیلی خوب از عهده این کار براومدی! و.. استفاده کنید این جملات در افزایش اعتمادبه نفس کودک حکم جادو را دارند.
  4. سعی کنید در انجام کارها او را تشویق کنید
  5. از کودک معقولانه انتظار داشته باشید . انتظارات غیرمعقولانه و بیش از حد صرفا باعث اضطراب او می شود.
  6. به کودک خود درخانه مسئولیت بسپارید و به جای او کاری انجام ندهید. این کار باعث می شود که شخصیت کودک مستقل و متکی به خود رشد کند.
  7. در آخر پیشنهاد میکنیم به عنوان والد حتما از مشاوره های روانشناس و یا روانپزشک کودک استفاده کنید.
حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
بررسی عوارض نوروفیدبک بر کودکان

این مطلب را نیز بخوانید: بهترین دکتر روانپزشک کودکان کیست؟

از چه سنی شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان آغاز می شود؟

به طور کلی سن شکل گیری اعتماد به نفس در کودکان از 3 تا 5 سالگی است و از سن 5 سالگی به بعد کودک بیشتر به خود توجه می کند و از سن 7 سالگی  این اعتماد به نفس ریشه دار می شود.این دوران یکی از مهمترین دوران برای رشد اعتماد به نفس کودک است که می تواند تعیین کننده ی اعتماد به نفس کودکان  در ابتدایی و مدرسه شود و عملکرد آنها را در این دوران تحت الشعاع قرار خواهد داد.

چه راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان وجود دارد؟

همانطور که گفتیم داشتن اعتماد به نفس سالم برای رشد هر شخصی ضروری است و فقدان آن می تواند منجر به تجربیات ناخوشایند و در نهایت باعث افسردگی و سرخوردگی فرد شود. این مورد شاید در زنان و مردان کمی متفاوت باشد. گاهی اگر مشکل کمبود اعتماد به نفس خود را ریشه یابی کنید به بعضی از بیماری ها و اختلالات اعصاب روان میرسید و برای درمان اینها حتما باید از کمک یک روانپزشک و یا روانشناس بهره ببرید.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی بیماری های اعصاب و روان

در ادامه چند روش برای افزایش اعتماد به نفس شما آورده شده است. می توانید در کنار درمان روانپزشک خود از این تمرین ها استفاده کنید.

7 روش برای افزایش اعتماد به نفس در مردان

  1. سعی کنید ورزش کردن را روتین زندگی خود کنید چرا تاثیرات مثبتی که برروی فیزیک و همچنین روان شما میگذارد غیرقابل باور است.
  2. به ظاهر خود اهمیت دهید و بهداشت فردی را رعایت کنید. پوشش مناسب و بهداشت فردی باعث می شود اطرافیان شما بتوانند تعامل خوبی با شما داشته باشند که منجر به رشد اعتماد به نفس شما خواهد شد.
  3. فکر نکنید که شما به عنوان یک مرد موظف هستید که 24 ساعته کارکنید. همیشه برای خودتان زمانی برای استراحت و تفریح موردعلاقتان در نظر بگیرید و در آن تایم سعی کنید نهایت لذت را ببرید.
  4. شکست را پایان زندگی ندانید. ممکن است در زندگی شخصی و یا کاری خود دچار شکست هایی شوید. از این شکست ها درس بگیرید و نگذارید که هویت شما را تعیین کنند.
  5. ریسک کنید. اجازه ندهید ترس از تغییر و ریسک مانع رشد و کسب تجربیات جدید شود.
  6. کار داوطلبانه انجام دهید. با انجام دادن کار داوطلبانه شما می توانید بعد مختلف شخصیت خود را بشناسید. توانمندی های جدیدی در خود کشف کنید و خودتان را به چالش بکشید که تمامی اینها می تواند باعث رشد اعتماد به نفس شما شود.
  7. مهارت های ارتباطی خود را ارتقا دهید. بسیاری از مردان در حوزه مهارت های ارتباطی ضعیف عمل میکنند که این مورد می تواند تاثیر مستقیمی بر روابط آنها مخصوص ارتباط با همسرشان داشته باشد. ارتقا این مهارت می تواند باعث رشد اعتماد به نفس حتی در زندگی زناشویی آنها شود.

چه کارهایی باعث افزایش اعتماد به نفس در زنان می شود؟

  1. همانطور که گفتیم ورزش کردن منظم می تواند تاثیر بسزایی در رشد اعتماد به نفس شما داشته باشد پس از آن غافل نشوید.
  2. کارموردعلاقه خود را انجام دهید. توجه به علایق و انجام دادن آن تاثیر قابل توجهی در رشد اعتماد به نفس زنان دارد. اینکار می تواند گوش دادن به موسیقی موردعلاقتان باشد، یادگیری یک ساز باشد و یا هر چیزی دیگری از انجام آن لذت می برید.
  3. ارتباطات خود را بیشتر کنید. به طورکلی تعاملات اجتماعی زیاد بر روحیه و اعتماد به نفس زنان تاثیر زیادی دارد. سعی کنید تایمی به صحبت و تعامل با دوستان یا خانواده خود اختصاص دهید.
  4. احساسات خود را به رسمیت بشناسید و آنها را بیان کنید. هیچ وقت سعی نکنید احساسات خود را سرکوب کنید بلکه به آنها توجه کنید و با نزدیکانتان به اشتراک بگذارید.
  5. به ظاهرتان توجه کنید و از زیبایی هایتان مراقبت کنید. اینکار حتی باعث رشد اعتماد به نفس در برابر شوهرتان خواهد شد.
  6. سعی کنید چه از نظر مالی و چه از نظر عاطفی خیلی وابسته نباشید. اینکار می تواند باعث رشد اعتماد به نفس شما در مقابل مردان شود.
  7. به زبان بدن زنان با اعتماد به نفس دقت کنید و سعی کنید آنها را تقلید کنید. این زنان معمولا ارتباط چشمی برقرار می کنند، حالت خموده ندارند و سرشان را بالا نگه می دارند.
حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
متخصص روانپزشک و اختلال اضطراب اجتماعی

چند مورد از بهترین راهای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

چند مورد از بهترین راهای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی است که در این دوره شخص نه کودک محسوب می شود و نه بزرگسال. در این دوره خانواده، جامعه، دوستان، معلمان و… می تواند در تشدید و یا تخریب اعتماد به نفس نوجوانان و جوانان تاثیر داشته باشند.در ادامه چند روش برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان ذکر خواهیم کرد:

  1. هویت مستقل نوجوان خود را به رسمیت بشناسید و به او احترام بگذارید.به صحبت ها و نظراتش گوش دهید و شخصیت آنها را جدی بگیرید.
  2. آنها را تشویق کنید کنجکاو باشند، ریسک کنند و کارهای متنوعی انجام دهند تا بتوانند علایق خود را کشف کنند و درک بهتری از خود داشته باشند. اینکار مخصوصا باعث تقویت اعتماد به نفس در پسران می شود.
  3. دستاوردهای آنها را تحسین کنید
  4. به آنها یاد دهید که شکست خوردن پایان زندگی نیست بلکه باید از آنها درس بگیرند.
  5. پیشنهاد می کنیم برای درمان اعتماد به نفس پایین در نوجوانان خود از مشاوره کمک بگیرید تا با توجه به شخصیت نوجوان راهکارهای تخصصی تری دریافت کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس چه بخوریم؟

غذای خوب هم برروی جسم شما و هم برروی سلامت روان شما تاثیر دارد؛ پس حتما باید روی رژیم غذایی خود حساس باشید و بدانید چه غذایی دارید به جسم و روح خود میدهید. موادغذایی مثل شکلات تلخ، ماهی آجیل و داروهای گیاهی مثل دمنوش های گیاهی می توانند بر افزایش اعتماد به نفس تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

بسیاری به دنبال قرص و دارو برای افزایش اعتماد به نفس هستند در صورتی که شاید شما دارویی تحت عنوان بهترین قرص اعتماد به نفس پیدا نکنید.

تشخیص اینکه آیا نیاز است دارو مصرف کنید یا خیر به عهده روانپزشک می باشد پس سرخود دارو مصرف نکنید.

این مطلب را نیز بخوانید: لیست داروهای اعصاب و روان

آخرین کلام

افزایش اعتماد به نفس یکی از ضروریات زندگی هر شخصی است که از کمبود آن رنج می برد. برای رشد اعتماد به نفس روش های متعددی وجود دارد. این روش می تواند درمان از طریق نوروفیدبک، دارو و….باشد که تشخیص این روش ها بر عهده روانشناس و یا روانپزشک است. در کنار مشاوره های روانپزشک و روانشناس می توانید تمرین های ذکر شده به صورت مکرر انجام دهید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =

02122260067